Effectief nieuwe klanten werven

Wanneer factureer je aan opdrachtgevers? Voor, tijdens of na een opdracht?

Je hebt een goed gesprek gehad bij een potentiële klant, waarbij er aan het eind van het gesprek vol vertrouwen handen worden geschud op een toekomstige samenwerking. Je bent zojuist samen een opdracht overeengekomen, waarna je vervolgens de bevestiging hiervoor verstuurt, met het verzoek aan de opdrachtgever om deze ondertekend retour te sturen.

Genoeg reden tot een positieve stemming tot zover. De opdracht is echter pas echt binnen als de handtekening op papier staat. Deze handtekening volgt dan ook snel, waarmee de opdracht “officieel” is en je vervolgens je factuur stuurt.

Maar omzet is echter pas gerealiseerde omzet als het bedrag ook daadwerkelijk op je rekening staat. Vandaag de dag zijn er helaas nog steeds een groot aantal faillissementen, waaronder ook de “donderslagen bij heldere hemel”. Oftewel: de faillissementen die je totaal niet ziet aankomen.

Sterker nog: een kwart van het aantal faillissementen bij MKB-bedrijven wordt veroorzaakt door wanbetaling van klanten! Dat geeft meteen het belang aan van tijdige facturatie en betaling.

De vraag is dan ook: wanneer stuur jij je factuur naar een opdrachtgever? Voor, tijdens of na de uitvoering van een opdracht?

Voor, tijdens of na een opdracht factureren?

Als moment van facturatie kun je diverse momenten hanteren. Leg dit bij voorkeur vast in je Algemene Voorwaarden, waarbij de klant hiermee akkoord gaat bij het ondertekenen van een overeenkomst. Dit voorkomt onduidelijkheid. Hanteer je een afwijkende betalingsconditie? Vermeld dit dan in je offerte/bevestiging.

Facturatie vooraf

Ik factureer bij voorkeur voorafgaand aan de start van een opdracht. Op deze manier heb ik zekerheid van betaling. Daarbij geloof ik ook dat je met de juiste energie een opdracht kunt uitvoeren. Zo kan het uit balans voelen als je bijvoorbeeld al 2 dagen training hebt gegeven, inclusief voorbereiding, reistijd, reiskosten en materialen en je hebt nog geen betaling hiervoor ontvangen.

Voor seminars en events gebruik ik een zogenaamde “Shoppingcart betaalmodule, waarmee klanten via mijn website direct kunnen betalen via iDeal. Vervolgens ontvangen ze direct automatisch een factuur hiervan in hun mailbox. Op deze manier is de betaling meteen afgehandeld.

Bovendien scheelt dit mij ontzettend veel administratie-tijd. Het handmatig maken en inboeken van bijvoorbeeld 50 facturen en de controle of alle betalingen ontvangen zijn, is een zeer tijdrovende klus. Nu gaat m.b.t. seminars/events alles automatisch, wat zowel voor mij als voor de klant prettig werkt.

Ook is het voor mezelf fijn om te weten dat alle betalingen ontvangen zijn. Wil iemand zich dus voor mijn 2-daagse event inschrijven, dan kan dit alleen door meteen te betalen. Het voordeel hiervan is ook, dat ik een paar dagen voor de training niet bezig hoef te zijn met controle wie er wel en niet betaald heeft. En hier betalingsherinneringen voor hoef uit te sturen. Hierdoor kan ik mijn tijd en energie volledig richten op de voorbereiding.

Facturatie tussentijds

Bij het uitvoeren van een grotere opdracht, dus meerdere trainingsdagen (langere uitvoertermijn) en hoge orderwaarde, komt het ook voor dat we afspreken om in termijnen te factureren. Dus bijvoorbeeld 1/3 voor aanvang van de 1e trainingsdag, 1/3 op de helft van de uitvoeringstermijn en 1/3 direct na afloop van de laatste trainingsdag.

Hierdoor heb je bij aanvang al een deel van de totale betaling binnen en krijg je tevens inzicht in het betalingsgedrag van je klant. Op het moment dat de 1e en 2e factuur gewoon op tijd binnen zijn, dan is er een grote waarschijnlijkheid dat de laatste factuur ook gewoon op tijd zal binnen komen.

Facturatie achteraf

In bepaalde branches is het gebruikelijk om achteraf te factureren. Betaling achteraf is in de zakelijke dienstverlening geen vreemd begrip. Ook is het mogelijk dat er voor aanvang van een opdracht gefactureerd wordt, maar dat de factuur na uitvoering van de opdracht nog open staat.

Zo staan Gemeentes er (helaas) om bekend dat facturen behoorlijk lang kunnen openstaan. Het zal echter zelden voorkomen dat een Gemeente een openstaande factuur niet betaalt (los van een geschil). Er is dus gelijktijdig sprake van een zeer grote zekerheid van betaling.

Het kan ook zijn dat je al langere tijd zaken doet met een bedrijf en dat betalingen altijd op tijd binnenkomen. Op deze manier is er een goede vertrouwensband en kun je ervoor kiezen om meer flexibel met facturatie om te gaan.

Het risico van betaling achteraf bij een nog onbekende klant, is dat deze traag of niet betaalt, je kent de klant immers nog niet. Indien je producten levert in plaats van diensten, dan heb je deze producten al ingekocht, je moet de order in dat geval dus zelf voorfinancieren.

Het voordeel van betaling achteraf is dat het voor klanten erg laagdrempelig is.

Conclusie

Tijdige betaling van openstaande facturen zorgt voor zekerheid en een sterke financiële positie van je onderneming. Hanteer voor jezelf altijd een duidelijke vuistregel voor het moment waarop je factureert. En bepaal voor jezelf ook wanneer je hier vanaf wil wijken.

Daarnaast verschilt dit ook per branche. Heb je een winkel, dan zullen klanten meteen betalen, bij levering dus. In de zakelijke dienstverlening komt betaling achteraf relatief vaak voor.

Je kunt ook een onderscheid maken tussen vaste klanten en eenmalige klanten. Eenmalige klanten dienen dan vooraf te betalen. Voor vaste klanten kunnen aangepaste condities gelden, zoals betaling achteraf of betaling in termijnen.

Heb je een hoge inkoopsprijs? Gebruik dan bij voorkeur altijd betaling vooraf, je loopt immers een hoog risico. Uiteraard is vertrouwen ook een belangrijk punt, maar vandaag de dag heb je hier helaas niet altijd zekerheid over. Het hanteren van duidelijke richtlijnen voor facturatie is dan ook niet iets persoonlijks, maar puur zakelijk. Communiceer dit ook met je klant en streef hierbij naar een gezonde combinatie van zekerheid en een goede relatie met je klant.

Wanneer factureer jij aan je klanten? Voor, tijdens of na een opdracht? En hoe reageren klanten hierop? Ik zie je reactie graag in het commentaarveld hieronder , alvast bedankt hiervoor.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, bedankt hiervoor.

2-daagse training “Vermenigvuldig Je Verkoop” op 28 en 29 november 2014 voor slechts € 127,-

Op 28 en 29 november vindt wederom het 2-daagse event “Vermenigvuldig Je Verkoop” plaats. Tijdens deze 2-daagse training ga je leren hoe je met minder moeite meer klanten kunt werven. Je kunt hierbij aanwezig zijn voor slechts € 127,-, inclusief koffie/thee en heerlijke lunch. Kijk op deze site voor meer informatie, referenties, video’s en foto’s van vorige edities.

Gratis ebooks “40 manieren om nieuwe klanten te werven” en “3 manieren om binnen te komen bij bedrijven”

In deze 2 ebooks vind je praktische manieren om nieuwe klanten te werven. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over het gemakkelijker werven van nieuwe klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

40 MANIEREN OM NIEUWE KLANTEN TE WERVEN
en ontvang daarnaast wekelijks gratis verkoop- en marketingtips
Voornaam

E-mail



About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

8 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Monique Bos schreef:

    Zoals je beschrijft Dennis, bij mij verschilt het ook wanneer ik factureer. Ik heb standaard in mijn algemene voorwaarden opgenomen dat het honorarium per maand wordt gefactureerd. Echter dat is vooral bij interim opdrachten relevant. Meestal stem ik in de offerte het moment van factureren af. Bij een partij met wie ik samenwerk, voor hen geef ik trainingen, is sprake van facturatie achteraf. Tijdens coachtrajecten voor organisaties spreek ik facturatie van het totaalbedrag halverwege het traject af. Maar ik heb ook al eens een training vooraf bij de organisatie gefactureerd. In elk geval maak ik er wel altijd afspraken over in redelijkheid en billijkheid.

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je reactie Monique. Meest belangrijk is dat je een methodiek hierin hebt die voor jou werkt, zo te lezen gaat dat goed. Alles valt en staat inderdaad met redelijkheid en billijkheid, waarbij je er zelf op gericht moet zijn om het risico zo laag mogelijk te houden.

  2. Gerdien Karssen schreef:

    Ik factureer meestal achteraf. Zeker bij opdrachten waarbij je een uurtarief afspreekt en alleen ongeveer kunt inschatten hoeveel tijd je ermee bezig zult zijn, kan het precieze bedrag ook pas na afloop worden vastgesteld. Bij het geven van training vind ik het wel logisch om meteen bij inschrijving te laten betalen.

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je reactie Gerdien. Wellicht een idee om vooraf een X bedrag te voldoen, je weet dat je er sowieso een minimum aantal uur mee bezig bent. Dan achteraf o.b.v. nacalculatie het exacte bedrag bepalen en een aanvullende factuur sturen, is dat een idee voor je? Zou dit zeker bij nieuwe klanten doen, om de in het artikel genoemde reden. Succes!

  3. Hans Oelen schreef:

    Trainings- en coachingstrajecten bestaan bij mij altijd uit meerdere dagen of sessies.
    Is er bij een traject sprake van een omzet van vier nullen of meer, dan factureer ik op basis van 60 % voor aanvang van het project en veertig procent direct na afronding.

    Bij lagere bedragen, factureer ik direct na een sessie of een dag.

    Goed artikel, Dennis!!

Top
Shares
Share This