Effectief nieuwe klanten werven

De laatste indruk die je achterlaat na een verkoopgesprek

Er is al veel geschreven over de eerste indruk. De eerste indruk bij uw verkoopgesprek. De klant maakt een pijlsnelle verkoopgesprekinschatting van uw persoonlijkheid en professionaliteit, waarin kleine details van groot belang kunnen zijn. Maar hoe zit het nu met de laatste indruk? Is alles in kannen en kruiken als u een goede eerste indruk maakt of kunnen er nog zaken mislopen op het einde? Een goede eerste indruk bij het verkoopgesprek is zeker van groot belang, maar een goede afsluiting, de laatste indruk is minstens zo belangrijk.

Een ontmoeting is pas ten einde totdat je namelijk weer in de auto terug onderweg bent. Belangrijk is om de afsluiting van je gesprek kort en zakelijk te houden. Verkopers maken soms de fout dat ze aan het eind van een verkoopgesprek opnieuw gaan verkopen, meer uitleg geven of andere prietpraat gaan ophangen. Dit laatste al dan niet uit euforie voor een zojuist behaalde order. Is het verkoopgesprek ten einde, succesvol of niet? Hou het zakelijk, kortom: inpakken en wegwezen. Op een nette manier dan.

Hoe sluit je een verkoopgesprek af?

  1. Vraag aan het eind van het verkoopgesprek of je de prospect/klant nog ergens anders mee van dienst kan zijn. Vaak zul je horen: “Nee, verder niets bijzonders”, of iets dergelijks. Maar in sommige gevallen zul je horen: “Oh ja, dat was ik bijna vergeten, …..”. En je krijgt extra informatie en wellicht een kans om later weer vervolg aan te geven. Dit is een hele servicegerichte houding, die door veel klanten gewaardeerd wordt.
  2. Bedank de ander voor zijn/haar tijd en het gesprek en noem hierbij kort nog eens de gemaakte vervolgstap(pen). Wens de klant hierna nog een prettige dag.
  3. Stuur 1 dag na het verkoopgesprek nog een brief of mail, waarin je de klant bedankt voor het fijne gesprek, waarin je ….. gezamenlijk hebt besproken. Noem hierin ook nogmaals kort de actiepunten en vervolgstappen. Op deze manier word je als professioneel en betrouwbaar gezien en de klant voelt hierdoor meer sympathie en waardering voor je.

Wees scherp totdat je weer onderweg terug bent

Naast een goede afsluiting van je verkoopgesprek, is het belangrijk om scherp te blijven tot je weer in de auto onderweg bent. Het beleefd groeten van de telefoniste/receptioniste bij je vertrek is altijd erg netjes. De volgende praktijkvoorbeelden illustreren dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten:

  • die hoge drempel over het hoofd zien bij het verlaten van de spreekkamer, waardoor je met veel kunst- en vliegwerk een nadere inspectie van het tapijt weet te voorkomen;
  • met je telefoon aan je oor bellend het bedrijfspand verlaten. Wacht even met je telefoontje tot je buiten bent;
  • met een flink tempo wegrijden (wegscheuren) van het parkeerterrein of de weg voor het bedrijfspand. Je weet nooit wie je ziet vertrekken, ook dit draagt bij aan de laatste indruk.

Conclusie

Je indruk bij een verkoopgesprek, zowel de eerste als de laatste, is van groot belang. Gedraag je professioneel tot het laatste moment, dit bepaalt immers je gezicht bij de prospect/klant. Door bovenstaande regels in acht te nemen kun je het afsluiten van gesprekken gemakkelijker maken.

Gratis ebook “40 manieren om nieuwe klanten te werven”

In dit ebook vind je 40 manieren om met nieuwe klanten in contact te komen. Je kunt via deze pagina in het bezit komen hiervan. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks tips over het gemakkelijker werven van klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie. Bedankt hiervoor.

Ik wens je veel goede gesprekken toe.

Dennis J. Jansen

Tags: , , , ,

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top
Shares
Share This