Effectief nieuwe klanten werven

Investeer jij in jezelf als ondernemer?

Als zelfstandig ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het verdienen van je inkomen. Het aantrekken en binnenhalen van nieuwe klanten is daarom van essentieel belang. Omdat de markt van vraag en aanbod voortdurend in beweging is, is het belangrijk om telkens in te kunnen spelen op veranderingen en nieuwe ontwikkelingen. Iets wat in de loop der tijd ook voortdurend veranderd is en in de toekomst zal veranderen, is de manier waarop we met nieuwe klanten in contact kunnen komen.

Als ondernemer ontkomen we er dus niet aan om ons periodiek te verdiepen in vaardigheden op het gebied van verkoop en marketing. Veel ondernemers zijn namelijk erg goed in hun vakgebied, waar ze hun brood mee moeten verdienen, maar minder goed in het aantrekken van klanten, een vereiste om die boterham mee te verdienen en beleggen.

Het is dan ook niet fijn om als ondernemer krap bij kas te zitten. Je hebt hierdoor immers voortdurend stress en je kunt jezelf daarnaast ook weinig tot niets extra’s veroorloven. Veel ondernemers geven dit ook als reden op om niet aan mijn programma’s te kunnen deelnemen.

De meest genoemde redenen om niet te investeren in kennis en vaardigheden:

  • ik ben geen verkoper en wil me niet opdringen aan potentiële klanten, ik doe het op mijn eigen manier, “dan komt het vanzelf goed”;
  • Ik ben nog niet zo lang bezig als ondernemer, het aantrekken van klanten heeft tijd nodig en “komt vanzelf als de mond-tot-mond reclame gaat lopen”;
  • Ik heb geen geld om een cursus (of wat dan ook) te betalen, ik moet eerst zelf geld verdienen, dan kan ik pas weer investeren. Hoeveel kost doorwerken op je eigen manier je?;
  • Het gaat nu goed en ik heb het zo ontzettend druk, ik heb nu geen tijd om met hierin te verdiepen. Over welke bagage beschik je als het ineens minder goed gaat?;

Om een stap verder te komen, zul je echter moeten investeren. Als je niets doet en niet investeert, verandert er ook weinig. Je zult tijd, energie en geld in de groei van je onderneming en jezelf moeten steken. Doe je dit niet, dan blijf je vastzitten in je huidige situatie, zonder een echte visie en perspectief op een beter lopend eigen bedrijf.

De kunst is om vaardigheden te leren op het gebied van verkoop en marketing en deze toe te passen op de manier die past bij jouw persoonlijkheid. De belangrijkste vaardigheden die ondernemers nodig hebben zijn:

  • de juiste mindset om een goed ondernemersinkomen te verdienen;
  • inzicht in diverse verkoopkanalen die je kunt gebruiken;
  • een goed verkoopplan, zodat ze weten wat ze periodiek moeten doen;
  • commerciële gesprekstechnieken, om een goed verkoopgesprek te kunnen voeren;
  • het maken en correct opvolgen van goede offertes;
  • het kunnen plannen op verwachte omzet.

Wat zou het je opleveren als je bovenstaande vaardigheden uitstekend zou beheersen? Waarschijnlijk een hoop motivatie en veel nieuwe klanten. Bedenk je ook dat veel succesvolle ondernemers eveneens zo begonnen zijn. Ze hadden in het begin ook niet veel te besteden, maar hebben er toch voor gekozen om te investeren in het ontwikkelen van noodzakelijke en benodigde vaardigheden. Succesvolle ondernemers zijn zich ervan bewust dat succes niet vanzelf komt.

Welke voordelen heeft het verdienen van een goed inkomen?

  • je kunt verder investeren in de groei van je bedrijf;
  • je ervaart geen voortdurende stress, je bent dus in een meer productieve stemming;
  • je kunt leuke dingen doen, bijvoorbeeld op vakantie, om goed te ontspannen;
  • je kunt geld sparen, met rentevoordeel, of sparen voor je pensioen;
  • wellicht kun je personeel aannemen, zodat je werkgelegenheid aan anderen biedt en hen helpt te groeien;
  • je kunt gemakkelijker een onverwachte uitgave doen, zoals een reparatie of zomaar een cadeau aan iemand.

Wat kun je doen om je als weinig ruimte hebt om te investeren?

  • Mensen zijn snel geneigd om te zeggen: “Ik kan het niet betalen”. Kijk eerst eens goed hoeveel je daadwerkelijk te besteden hebt. Kijk daarbij ook naar de binnenkomende bedragen die je de komende periode verwacht. Bij veel investeringen bestaat ook de mogelijkheid tot gespreide betaling, zodat je niet ineens een groot bedrag hoeft uit te geven. Daarnaast kun je jezelf de vraag stellen of je de investering wel belangrijk genoeg vindt en of je je bewust bent wat het gevolg is als je een bepaalde investering niet doet. De ervaring leert, dat als je iets echt heel belangrijk vind, je hier het geld wel voor vindt.
  • Wees overtuigd van jezelf. Vaak denken mensen bij een investering: “Het werkt voor iedereen, behalve voor mij”. Je zult dus eerst vertrouwen moeten hebben in je eigen succes. Laat je niet tegenhouden door twijfel en realiseer je dat groei en lering altijd gepaard gaat met weerstand, de natuurlijke weerstand tegen verandering. Zie weerstand gewoon als een teken dat je aan het leren bent, op weg naar nieuwe kennis en inzichten.
  • Kan je omgeving je helpen? Wellicht is het mogelijk om het investeringsbedrag (gedeeltelijk) van iemand te lenen, bijvoorbeeld van familie of een goede vriend. Als je met een goed uitgewerkt plan komt, dan zijn mensen om je heen vaak bereid om je te helpen. In combinatie met jouw overtuiging, inzet en kwaliteiten is dit goed mogelijk.
  • Sluit een lening af. Als je echt doordrongen bent van het belang van je investering, bijvoorbeeld het structureel aantrekken van nieuwe klanten, dan zul je dit in relatief korte tijd ruimschoots terugverdienen. En heb je daarmee een lening ook snel en gemakkelijk terugbetaald.

Conclusie

Blijf als ondernemer investeren in kennis en vaardigheden om je bedrijf te laten groeien. Dit betref zowel vakinhoudelijke kennis, als kennis op het gebied van verkooptechnieken en marketing. Het helpt je om je doelen te realiseren, zowel zakelijk als privé.

Daarnaast geeft het je rust in je hoofd en een goed gevoel dat je je als persoon verder ontwikkelt. Als je als ondernemer je verkoopvaardigheden wilt ontwikkelen, dan kun je ervoor kiezen om deel te nemen aan het intensieve 5 maanden programma “Binnenkomen bij bedrijven”, waarin je alles leert over het aantrekken van nieuwe klanten. Meer informatie hiervoor vind je hier.

Gratis ebook “40 manieren om nieuwe klanten te werven”

In dit ebook vind je 40 manieren om met nieuwe klanten in contact te komen. Je kunt via deze pagina in het bezit komen hiervan. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks tips over het gemakkelijker werven van klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie. Bedankt hiervoor.

Groet, Dennis

Tags: , , , , , ,

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top
Shares
Share This