Effectief nieuwe klanten werven

Hoe je uit elke netwerkbijeenkomst waardevolle leads creëert

netwerken-klanten-wervenMisschien herken je het volgende: je gaat regelmatig naar netwerkbijeenkomsten, maar bij terugkomst zou je graag meer waardevolle contact en/of leads hieruit hebben gehaald.

Ondernemers zijn bij het bezoeken van dergelijke bijeenkomsten vaak geneigd om met die ene aardige ondernemer te praten die ze de vorige keer ook gesproken hebben. Misschien niet eens zo vreemd, het is immers niet altijd gemakkelijk om een gesprek aan te knopen met een wildvreemde. De enige overeenkomst is dat je beide ondernemer bent. Een kans op een interessant gesprek dus.

In dit artikel wil ik je tips geven om direct meer leads te krijgen uit netwerkbijeenkomsten, waardoor je kansen op een nieuwe klanten aanzienlijk toenemen.

Direct meer leads uit je netwerkbijeenkomst halen

  1. Bepaal vooraf je doelstelling. Kijk eens of je vooraf de lijst van aanwezigen kunt inzien en bepaal met wie je in gesprek wilt komen en wat je doelstelling hierbij is.
  2. Spreek iemand aan en begin met het geven van iets, in plaats van iets te vragen. Zaken doen gaat immers om het aangaan van een goede relatie en het creëren van vertrouwen. Zeg bijvoorbeeld dat je een groot netwerk hebt en vraag of de ander naar iets specifieks op zoek is. Wellicht kan jij hem/haar met iemand in contact brengen.
  3. Geef een onderscheidend antwoord op de vraag: “Wat doe je?”. Deze vraag wordt vaak gesteld, je kunt je hier meteen onderscheiden van de rest. Als je hier echter antwoordt met: “Ik ben ….. (beroep)”, dan is het gesprek vaak al geëindigd voordat het begonnen is.Een goede constructie hiervoor is: “Ik help ….. (doelgroep) die moeite hebben met ….. om …. (meest belangrijke resultaat)”.
  4. Stel goede vragen, zoals: “Wat vind je het leukste aan …. (zijn/haar vakgebied). De reden hierachter is, dat het hen in contact brengt met hun passie, waardoor er positieve energie in het gesprek komt.
  5. Vraag: “Ik ben bezig met de groei van mijn bedrijf en ik wil vragen of je mij hierbij wil helpen”. De meeste mensen zijn hiertoe bereid en nemen anders op z’n minst de moeite om naar je te luisteren. Stel vervolgens de vraag: “Ken je iemand die behoefte heeft aan ….?”. Grote kans dat je bij het stellen van deze vraag minimaal 1 relevante naam krijgt. Noteer dit, onderneem binnen een paar dagen actie en bedank degene nogmaals voor zijn/haar hulp.

Goed netwerken gaat om geven, het opbouwen van een goede relatie en vertrouwen. Door je hier specifiek op te focussen zal je meer uit je netwerkcontacten kunnen halen.

Ga de volgende netwerkbijeenkomst eens gericht aan de slag met bovenstaande punten:

  • Bepaal je doelstelling;
  • Geef en help;
  • Bedenk een onderscheidende introductie en bedenk goede vragen;
  • Vraag mensen of ze je in contact willen brengen met mensen uit hun netwerk.

Als je hier structureel mee aan de slag gaat, dan zal je hier veel waardevolle leads uit krijgen, dat beloof ik je. Uiteraard zijn deze tips ook van toepassing bij iedereen die je op andere locaties ontmoet dan bij een netwerkbijeenkomst. Iedereen heeft immers mensen die hij/zij kent, die voor jou weer interessant kunnen zijn om mee in contact te komen.

En als we het nu toch hebben over netwerken….

wil ik vanaf dit punt ook jouw hulp vragen:

Ken jij nog mensen uit jouw netwerk, voor wie het interessant is om tips te ontvangen voor het gemakkelijker werven van nieuwe klanten? Zou je mij in dat geval willen helpen? Stuur de ontvangen mailing of link naar deze pagina aan hen door, via onderstaande buttons. Ze kunnen zich dan tevens aanmelden voor het gratis ebook “40 manieren om nieuwe klanten te werven”

In het veld hieronder hoor ik ook graag jouw ervaring met netwerken. Wat vind je moeilijk? En op welke manier leidt dit voor jou tot nieuwe opdrachten? Of heb je nog een goede tip die je wil delen? Alvast bedankt voor je bijdrage.

Heel veel succes met netwerken en onthoud: als je iets doet, gebeurt er altijd iets…..

Dennis

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Peter Peverelli schreef:

    Over het nut van het als ondernemer goed gebruiken van je netwerk is al heel veel gezegd en geschreven. Eigenlijk spreekt dit dan ook voor zich. De volgende stap zou moeten zijn meer na te gaan denken over de aard van sociale netwerken en de manier waarop die ons handelen beïnvloeden.
    KIjk eens naar de volgende blog van een ondernemer: http://www.deondernemer.nl/blogs/657525/Flossdraad-voor-je-geest.html

  2. Eric schreef:

    Duidelijk artikel, mooi geschreven. Te veel geven kan soms overweldigend zijn voor klanten, de omgekeerde wereld 🙂

    Thanks voor t posten!

  3. Rob Visser schreef:

    Goede tips. Ik besef dat snel iets geven (mits afgestemd op de behoefte) al een manier is om in het geheugen van die ander achter te blijven. Ik heb een tweet gemaakt daarover, maar het was wel lastig. Als ik de tweetbutton op deze pag gebruik komt er geen mention in te staan en dat wil ik wel. Dus moest ik je naam zoeken, maar die stond er niet compleet onder, alleen “Dennis”. Misschien een idee om je twitternaam standaard onderaan te zetten.

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je bericht en de tweet Rob. De tweet-optie is een plugin, daar kan ik helaas niets aan veranderen. Succes met alles en wellicht tot later.

  4. Rudi Taubert schreef:

    Praktische tips Dennis, een paar gebruikte ik toevallig al. Omdat ik in de zakelijke dienstverlening werk, was mijn grootste uitdaging om mijn diensten in een product te vangen. Dat maakt het namelijk concreet en afgebakend. Niet gelijk uurtje-factuurtje, maar vooraf duidelijke communicatie over wat je krijgt en voor welke prijs. Dat maakt het ook makkelijker om mijn diensten ‘een keer te proberen’. Groet, Rudi.

Top
Shares
Share This