Effectief nieuwe klanten werven

In 10 minuten inspiratie voor een jaar lang blogartikelen schrijven

Startup Stock Photo

Veel ondernemers houden vandaag de dag een blog bij, al dan niet gekoppeld met een nieuwsbrief. Er is echter ook een grote groep ondernemers die dit nog niet actief doet. Als ik een lezing, presentatie, workshop of seminar geef en ik vraag wie er actief blogt, dat steekt ongeveer 30% van de zaal hun hand omhoog.

Dat betekent dat ongeveer 70% dit nog niet doet. De twee meest voorkomende redenen hiervoor zijn:

  • Ze weten niet precies wat de meerwaarde is van het schrijven van goede blogs
  • Ze weten niet goed wat ze periodiek moeten schrijven

Laten we dus om te beginnen eens kijken naar de meerwaarde van bloggen. Het starten van een blog is een prima idee, omdat het je de gelegenheid geeft om:

  • je expertise te laten zien
  • te laten weten dat je bestaat
  • in contact te blijven met eerdere klanten/contacten
  • vertrouwen op te bouwen

Bloggen werkt niet snel, het is een lange termijn strategie. Het is niet bedoeld voor je eigen ego, maar om het opbouwen van een relatie met je doelgroep. Voor effectief bloggen heb je nodig:

  • aandacht naar je doelgroep
  • inzet en doorzettingsvermogen
  • moeite
  • geduld

Het is hierbij belangrijk om gedurende een langere periode waardevolle en relevante content te delen. Vooral dat laatste, relevante content, is belangrijk. Zo zou ik vijf simpele tips met je kunnen delen hoe je je huis beter beveiligd. Dit zijn hele waardevolle tips, maar niet relevant voor mijn doelgroep.

Onder het motto: “Schoenmaker blijf bij je leest” schrijf ik dan ook alleen maar over onderwerpen die te maken hebben met klanten werven en de groei van je bedrijf. Zo gaat dit artikel bijvoorbeeld over zichtbaarheid J

Doorzettingsvermogen is ook belangrijk. Veel ondernemers beginnen een blog en stoppen hier na drie keer weer mee. Dit omdat ze geen reactie op hun blog krijgen. Of een telefoontje van een potentiële klant. En zeggen dan: “Dat bloggen werkt niet voor mij hoor”.

Het is in dat geval niet zo dat bloggen niet werkt, maar dat ze hiervoor een verkeerde strategie hanteren. Want kijk maar eens naar jezelf: hoe vaak neem jij meteen contact op met de schrijver van een blog, nadat je slechts een eerste artikel van hem/haar hebt gelezen? Vast bijna nooit. Het kan eens gebeuren, maar dit is meer de spreekwoordelijke uitzondering op de regel.

De meest gemaakte fouten bij schrijven van blogs:

  • het blogartikel bevat geen structuur. Het is vaak een relatief korte tekst, zonder duidelijk begin, midden en eind (conclusie/afsluiting)
  • belangrijke zinnen zijn niet vet gemarkeerd, waardoor er niets echt opvalt in het blogartikel
  • er is aan het eind geen oproep tot delen hiervan
  • de schrijver deelt zijn/haar blogartikel niet actief op sociale kanalen

De volgende vraag is: wat kan ik het beste schrijven? Dit is wat ik letterlijk hoor van ondernemers: “Ik weet echt niet wat ik dan allemaal moet schrijven, ik geloof niet dat ik zoveel kan bedenken om dat elke week/2 weken te doen”.

Via de stappen hieronder bedenk je in een paar minuten waar je de rest van het jaar (!) over gaat schrijven.

Stap 1: Je expertise

Benoem om te beginnen de expertise van jezelf en je bedrijf. Verkort deze expertise daarna tot één of twee kernwoorden en neem dit woord op in een mindmap. Schrijf dit woord in het midden van een vel papier of digitaal document. Met het gratis programma Freemind kun je snel en gemakkelijk een digitale mindmap maken.

Voorbeeld 1:

“Ik help ondernemers bij het selecteren van de juiste kledingstijl, zodat zij een perfecte en aantrekkelijke uitstraling krijgen en zich krachtiger presenteren aan (toekomstige) klanten.”

Kort: Styling

Voorbeeld 2:

“Ik help vrouwen, die in hun privé en zakelijke leven stress ervaren, om te ontspannen en weer te genieten.”

Kort: stressbeheersing

Neem op in je mindmap (in het midden van je vel):

Blog foto 3Stap 2: Onderverdelen hoofdonderwerp

In welke onderwerpen kun je dit hoofdonderwerp onderverdelen? Verzin zoveel mogelijk onderwerpen.

Voorbeeld 1:

Kleding, haar, accessoires etc.

Voorbeeld 2:

Ontspannen, zelfkennis, assertiviteit

Verwerk dit in je mindmap (voorbeeld 1):

tips-blogartikel-schrijven

Stap 3: sub-onderwerpen

In welke sub-onderwerpen kun je de verschillende onderwerpen splitsen?

Voorbeeld 1:

Kleding: bovenkleding, onderkleding, schoenen, stijl etc.

Haar: kapsels, onderhoud, kleur

Voorbeeld 2:

Ontspannen: massage, muziek, meditatie etc.

Zelfkennis:

Neem op je in mindmap (voorbeeld 1): Blog foto 2Stap 4: Verder uitsplitsen

Kun je deze onderdelen nog een keer uitsplitsen? Zo ja, dan kun je dit doen voor nog meer inspiratie.

Voorbeeld 1:

Bovenkleding: blouses, truien, jassen, stoffen etc.

Neem deze onderdelen ook weer op in je mindmap. Je hebt nu heel veel onderwerpen. Over ieder onderwerp kun je een blogartikel schrijven. Wanneer je één keer per week een artikel schrijft, kun je hiermee maanden vooruit.

De belangrijkste vragen van jouw doelgroep

Vraag jezelf vervolgens af met welke je vraag je doelgroep zit als het gaat over dit onderwerp. Voorbeeld styling: “Welke stof zou ik moeten kiezen die ervoor zorgt dat mijn kleding er niet kreukelig uitziet na een dag?”. Of: “Hoe kan ik me het beste kleden voor een zakelijke afspraak voor een goede indruk?”. Zo kun je bij ieder onderwerp diverse titels bedenken.

Conclusie:

Inhoud voor blogartikelen bedenken is niet ingewikkeld. Met het model uit dit artikel weet je binnen 10 minuten waar je het hele jaar over kunt schrijven. Ga deze artikel vervolgens verspreiden op diverse manieren, waaronder je website, Facebook, YouTube, Twitter etc. Heb je een expertise die ook visueel aantrekkelijk is? Gebruik dan ook Instagram of Pintrest.

Voor mij is mijn blog het “kloppend hart” van mijn bedrijf. Het zorgt voor zichtbaarheid en vertrouwen. En ik word regelmatig benaderd en gebeld door ondernemers die me vragen stellen of ze kan helpen bij onderwerp X of Y. Of dat ze informeren naar een bepaalde training. Waarbij deze personen mij over het algemeen al langer volgen. Waarbij de lange termijn strategie van bloggen meteen in de praktijk bevestigd word. Start zelf dus ook met een blog en houd vol. Op deze manier word je meer zichtbaar en aantrekkelijk voor je doelgroep.

Blog jij al? Zo ja, wat levert je dit op? Zo niet, zou je na dit artikel overwegen om hiermee te beginnen? Ik hoor je reactie graag in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt voor je bijdrage.

Deel dit artikel met je netwerk

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, alvast bedankt hiervoor.

Gratis ebook “Verkopen Zonder Te Verkopen”

In dit ebook vind je praktische tips om op een ontspannen en authentieke manier nieuwe klanten te werven. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over het gemakkelijker werven van nieuwe klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

40 MANIEREN OM NIEUWE KLANTEN TE WERVEN
en ontvang daarnaast wekelijks gratis verkoop- en marketingtips
Voornaam

E-mail



About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Roel Jansssen schreef:

    Hallo Dennis,
    Ik heb vandaag je artikel gelezen over bloggen, hoe aan te vliegen, wat te schrijven, hoe te verspreiden. Als 60 plusser is het voor mij een heel avontuur. Ik snap er nog relatief weinig van, maar ik ga op zoek in mijn omgeving naar mensen die mij daarbij willen ondersteunen. Nieuw, hoe ‘onbegrijpelijk’ ook, doet iets met deze al weer wat oudere man!

  2. Wil schreef:

    Heel goed artikel, ondanks dat het een open deur is of misschien wel dankzij een open deur. De kern is structuur en duidelijkheid die mooie hapklare brokken opleveren.

  3. Erg handig deze tips. Ook ik worstel wel eens met de vraag ‘waar moet ik nu weer over schrijven’. Met deze tips is dat een stuk makkelijker geworden.

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je reactie Wanda. Waar staat jouw blog op de site en wat levert bloggen op dit moment voor je op?

      • Mijn blogs samen met andere blogs staan bij ons op de site onder nieuws. Op dit moment levert het traffic op. Verschillende blogs worden gedeeld via twitter, LinkedIn en Facebook en zo komen er nieuwe bezoekers op onze site.

        • Dennis J. Jansen schreef:

          Goed dat je blog traffic oplevert Wanda. Goede tip is om onderaan je bericht een oproep te plaatsen tot het delen daarvan. Als je bij je share buttons ook nog een zogenaamde “counter” plaatst, wat aangeeft hoe vaak het bericht al gedeeld is, dan werkt dit goed als social proof. Heel veel succes met je blogs en overige werkzaamheden en wellicht tot later, fijne dag nog verder.

  4. Ben Gidding schreef:

    Hoi Dennis,

    Voor wie Freemind liever niet installeert maar rechtstreeks wil gebruiken en/of op usb-stick wil hebben hier de link: http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/FreeMind_portable

    Groetjes Ben

  5. Eric schreef:

    Hoi Dennis,
    Wat een helder en simpel inzicht, zo heb ik het nog nooit bekeken.
    Dank voor je immer inspirerende mails.
    Ik ga dit zeker in de praktijk brengen, ik ben benieuwd wat het voor mij en onze klanten gaat betekenen.

    Groet Eric

Top
Shares
Share This