Effectief nieuwe klanten werven

Zonder wrijving geen glans

Kijk op een willekeurige doordeweekse dag overdag naar één van de commerciële zenders en je ziet ze veelvuldig voorbij weerstandkomen: de reclames van TellSell, waarin diverse producten worden aangeboden die ons leven gemakkelijker maken. Overeenkomst bij veel van deze reclames: het kost nauwelijks moeite. Of je nu een grote muur moet verven of 20 kilo wil afvallen, het is zonder inspanning in een mum van tijd gebeurd. Het voorbeeld van in korte tijd kilo´s afvallen zonder moeite is nog wel het meest treffend. Met een of andere band om je middel gewoon afvallen terwijl je tv kijkt. De praktijk is echter vaak anders. Verandering kost tijd, moeite, energie en volharding gedurende langere tijd.

Goede voornemens

Je ziet het vaak gebeuren bij trainingen. Deelnemers hebben op vrijdag een training afgesloten en gaan maandagochtend om 8.30 vol goede moed aan de slag met de geleerde inzichten en vaardigheden. Ze nemen zich enthousiast voor om wel 5 dingen anders te gaan doen. Maar na een half uur komen ze erachter dat dit nog niet zo gemakkelijk gaat in de praktijk, dat het onwennig voelt, kortom: er is een hoop weerstand. Als ze na een half nog geen resultaat zien en het nog steeds onwennig voelt, besluiten ze het gewoon weer op de oude manier te gaan doen. Die oude manier biedt ook niet de resultaten die ze graag zouden willen, maar voelt wel fijn en vertrouwd.

Door de weerstand heen

Wil je daadwerkelijk iets veranderen, dan zul je door dat gevoel van weerstand heen moeten. Daarvoor heb je slechts een aantal dingen nodig en dat zijn: doorzettingsvermogen, tijd en focus op een helder en reëel doel. Kijk eens kritisch naar de doelen die je jezelf hebt gesteld in het verleden. Haakte je bij weerstand snel af, of zette je juist door? Het is de kunst om jezelf uit te dagen en door dat gevoel van weerstand heen te gaan. Dat geeft ook veel voldoening achteraf, in de zin van: “Ik heb niet opgegeven, ik ben ervoor gegaan en heb het gehaald”. Dit zorgt voor lange termijn bevrediging, in plaats van korte termijn bevrediging, gevolgd door teleurstelling. Gemiddeld duurt het 3 tot 4 weken voordat het gevoel van weerstand plaats maakt voor gewenning. Maar gewenning betekent nog niet dat iets blijvend verankerd en veranderd is. Sterker nog, om resultaten te blijven behalen zul je hiervoor voortdurend een bepaalde inspanning moeten leveren.

Wat ga jij anders doen?

Kijk eens kritisch naar je eigen werk en de dingen die je daar graag in wilt veranderen. Neem nu eens 2 of 3 punten (meer kun je toch niet effectief in de praktijk brengen) die je de komende periode wilt aanpakken en veranderen. En daag jezelf eens uit om je gedurende een aantal weken hiervoor in te zetten. En luister vooral ook eens naar je eigen redenen om het niet vol te houden. Als je voor resultaat gaat, zijn deze redenen slechts excuses. Welke excuses ga jij aangrijpen om je gedrag op dat moment te rechtvaardigen? Je uitdaging is om deze excuses en drogredenen te elimineren en de verantwoordelijkheid voor je resultaten te nemen. Op die manier zul je sneller een bepaalde verandering bewerkstelligen. En onthoud: “Zonder wrijving geen glans”.

Gratis ebook “40 manieren om nieuwe klanten te werven”

In dit ebook vind je 40 manieren om met nieuwe klanten in contact te komen. Je kunt via deze pagina in het bezit komen hiervan. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks tips over het gemakkelijker werven van klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie. Bedankt hiervoor.

Ik wens je veel groei de komende periode.

Dennis J. Jansen

Tags: ,

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top
Shares
Share This