Effectief nieuwe klanten werven

Klanten werven – HET verschil tussen een gemiddelde ondernemer en een TOP-ondernemer

Klanten-wervenNederland zit nog steeds in een diepe crisis, al zijn we daar nu ook weer langzaam aan het uitklimmen, als ik de laatste kabinetsplannen moet geloven. Juist in deze tijd is ondernemen dan ook een behoorlijk (in)spannende uitdaging. Waarbij klanten werven nog steeds het meest belangrijk is voor de continuïteit van je bedrijf.

Want ga maar eens na. Prijzen staan onder druk, er wordt bezuinigd bij bedrijven en er zijn ook steeds meer zelfstandige ondernemers, die allemaal een stukje van de taart willen meepakken. En je hebt nu eenmaal gekozen voor het ondernemerschap, dus je zal hierin dan ook je plaats moeten veroveren.

Wat ik altijd interessant heb gevonden, is waarom de ene persoon heel succesvol is en iemand anders aanzienlijk minder succesvol met klanten werven? En dat ook nog eens in bijvoorbeeld hetzelfde bedrijf. Dus met dezelfde middelen: een telefoon, laptop, CRM systeem, brochures, trainingsvaardigheden, een database met (potentiële) klanten.

Er moet dus iets anders zijn dat hierin het verschil maakt. En dat zou weleens je eigen instelling, gedachten en overtuigingen kunnen zijn. Je zou dan ook kunnen stellen dat ondernemen veel meer een psychologisch spel is dan dat het puur gericht is op het hebben van bepaalde vaardigheden. Die zijn natuurlijk heel belangrijk, begrijp me niet verkeerd, maar niet doorslaggevend voor succes.

Mindset als basis voor succes

Zo ben ik zelf een fervent tennisliefhebber. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Spaanse toptennisser Rafael Nadal of de Serviër Novak Djokovic, dan valt hier een aantal dingen op:

  • Ze blijven altijd rustig, raken niet “van de kook” en uiten hun frustraties niet zichtbaar. Ze zijn dus blijkbaar in staat om in een kalme, rustige, maar gefocuste stemming te blijven. Handig in stressvolle situaties of situaties waarbij de druk groot is om te presteren;
  • Ze spelen het hele spel met opperste concentratie. Nadal heeft hierover eens gezegd: of ik nu 5-0 voor sta of 0-5 achter sta, ik speel elk punt met dezelfde concentratie en intensiteit. Een aantal momenten van concentratieverlies kan je namelijk zo weer op gelijke hoogte brengen met je tegenstander, waarbij die ook op ieder moment azen om toe te slaan;
  • Ze hebben het 100% geloof dat ze hun wedstrijd winnend kunnen afsluiten. Zelfvertrouwen blijkt telkens weer een zeer belangrijk onderdeel van succes.

NadalDaarnaast hebben topspelers ook zo hun eigen “rituelen”. Zo onthult Nadal zijn “pre-game rituals”. 45 minuten voor aanvang van iedere wedstrijd neemt hij bijvoorbeeld een ijskoude douche. Onder het koude water, beschrijft hij, komt hij in een staat waarin hij zich krachtig voelt en zijn veerkracht toeneemt. Hierdoor raakt hij in een “flow”, wat psychologen omschrijven als een staat van scherpe concentratie, waarin je instinctief de juiste dingen doet. Er is voor hem dan niets anders dan de aankomende wedstrijd.

Samen met nog een aantal andere stappen, maakt dit dat hij in opperste concentratie aan zijn wedstrijden begint. Uiteraard gecombineerd met een ijzeren werkdiscipline. Dus elke dag gedegen hun trainingsuren maken op de baan, goed en gestructureerd eten en een vast ritme qua opstaan en slapen.

Ik geloof dan ook dat ondernemers hier heel veel van kunnen leren. Stel jezelf dan ook eens de volgende vragen:

  • Als het ondernemerschap even tegen zit, raak ik dan in de stress of zorg ik voor “rust in de tent” en focus ik me goed op de juiste vervolgstappen (al dan niet met een externe coach);
  • Werk ik met een goed plan en neem ik elke dag de tijd om gericht en consequent stappen uit te voeren om vooruit te komen? Ook al is het resultaat van die stappen niet direct zichtbaar?;
  • Heb ik een vast ritme qua tijden dat ik opsta en naar bed ga, of wisselt dit nogal sterk?
  • Zorg ik ervoor dat ik het juiste voedsel binnenkrijg en dat ik voldoende beweeg?
  • Heb ik een aantal waardevolle mensen om mij heen die mij op de juiste momenten goede feedback geven over mijn voortgang?
  • Voer ik de dingen die ik plan ook daadwerkelijk uit, of heb ik last van uitstelgedrag, waardoor ik niet echt de dingen oppak die zouden moeten?
  • Haak ik bij weerstand af of zet ik door, wetende dat deze weerstand me verder zal helpen?

Dit zijn belangrijke vragen in het kader van jouw groei als ondernemer. Met name het opzoeken en accepteren van weerstand is een belangrijk punt. Veel ondernemers zijn nogal eens geneigd om af te haken als het echt spannend wordt, al dan niet in de vorm van uitstelgedrag. De kunst is om telkens weer een stap voorwaarts te maken. Lukt het niet? Probeer dan iets anders. Lukt het dan nog steeds niet? Probeer dan weer iets anders, net zolang je het resultaat krijgt dat je wilt.

En weerstand is daarbij een natuurlijk verschijnsel, je leert er immers van. Een mooie Amerikaanse uitspraak in dit kader om te onthouden is:

“If you not feel shit scared every once a week, you not investing enough”.

Het is van tijd tot tijd dan ook heerlijk om te voelen dat je ergens nog niet bekwaam in bent. Het helpt je namelijk om te groeien. Mits je daar dus naar durft te kijken, zonder te oordelen en hier negatieve conclusies aan te verbinden.

Als er iets niet gelukt is, kan ik dit namelijk op allerlei manieren “vertalen” in mijn hoofd, zoals:

  • De klant zit vast niet op mij te wachten;
  • Zie je wel, anderen zijn gewoon veel beter;
  • Succes is vast niet voor mij weggelegd;
  • Ik moet gewoon altijd harder werken dan anderen;
  • Ik ben gewoon een minder goede ondernemer;
  • Etc.

Op deze manier oordelen we op een negatieve manier over onszelf. De betekenis die we echter ergens aan geven, bepaalt hoe we ons voelen over een actie of handeling.  Deze “mindset” is dan ook sterk bepalend in mate welke we in actie komen, stappen ondernemen. Of niet.

Mijn advies is dan ook: is iets niet gegaan of gelukt zoals je dit graag wilde, bedenk dan dat je hierdoor iets hebt geleerd om het de volgende keer beter te doen. Als je voortdurend deze (mentale) betekenis eraan geeft, ben je altijd aan het groeien.

Vaardigheden alleen zijn dus niet zaligmakend. Je kunt iemand de beste gesprekstechnieken leren, als deze persoon niet 100% in zijn dienst, product en/of zichzelf gelooft, dan zal het succes minimaal zijn. De andere partij zal deze signalen namelijk, bewust of onbewust, oppikken.

Recept voor succes:

  • Zorg voor een goed verkoopplan, rust en focus. En vraag hierbij desnoods externe hulp, je kunt dit vaak immers niet alleen. Zorg ervoor dat je precies weet welke stappen je het beste kunt zetten;
  • Creëren een vast ritme voor je dagelijkse werkzaamheden, met zoveel mogelijk vaste begin- en eindtijden;
  • Eet gezond en sport een aantal keer per week. Zo blijf je zowel fysiek als mentaal in goede conditie, iets wat je vervolgens ook weer uitstraalt
  • Werk consequent aan verkoop- en marketingactiviteiten. Het gaat hier immers om lange termijn succes en zichtbaarheid;
  • Zorg voor de juiste mensen om je heen. Schakel externe hulp in om dingen sneller, gemakkelijker en effectiever te laten verlopen. Kom je bijvoorbeeld niet uit het opzetten van een blog voor je website? Laat iemand anders dit dan doen, in plaats van hier dagenlang zelf aan te besteden. Je tijd als ondernemer is hiervoor te kostbaar. En het resultaat is uiteindelijk misschien ook maar de helft zo goed als een professional dat zou kunnen doen. Net zoals jouw klanten ook niet alles zelf kunnen, daar hebben ze jou voor nodig.

Conclusie

Succesvol ondernemen heeft dus veel meer te maken met mindset dan enkel en alleen vaardigheden. Het heeft te maken met voortdurend jezelf uitdagen en vaste patronen en stappen formuleren. Telkens weer, en weer, en weer. Totdat je het succes bereikt dat je graag wilt. En vervolgens kun je weer verder naar de volgende stap/uitdaging.

Ga voor jezelf dan ook eens na wat je herkent uit dit artikel en wat jij nodig hebt om (nog) succesvoller te ondernemen. Bijvoorbeeld de dingen uit de laatste alinea “Recept voor succes”.  Het meest belangrijk is dat je hierover eerlijk naar jezelf bent.

Heel veel succes met ondernemen deze week en onthoud: als je iets doet, gebeurt er altijd iets…….

Wat vind jij het meest moeilijk in je ondernemerschap? En hoe ga je hiermee om? Ik hoor dan ook graag je reacties of vraag hierover in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt voor je bijdrage.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, bedankt hiervoor.

2-daagse training “Vermenigvuldig je verkoop” Op 28 en 29 november 2014 a.s. voor slechts € 127,-

Op 28 en 29 november a.s. vindt wederom het 2-daagse event “Vermenigvuldig Je Verkoop” plaats. Tijdens deze 2-daagse training ga je leren hoe je systematisch nieuwe klanten kunt werven en hoe je mentaal in topconditie komt om een winstgevend bedrijf te creëren. Jij kunt hierbij aanwezig zijn voor slechts € 127,-, inclusief koffie/thee en heerlijke lunch. Kijk op deze site voor meer informatie, referenties, video’s en foto’s van vorige edities.

00023_001_Logo Vermenigvuldig je verkoop_LR

Gratis ebooks “40 manieren om nieuwe klanten te werven” en “3 manieren om binnen te komen bij bedrijven”

In deze 2 ebooks vind je praktische manieren om nieuwe klanten te werven. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over het gemakkelijker werven van nieuwe klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

40 MANIEREN OM NIEUWE KLANTEN TE WERVEN
en ontvang daarnaast wekelijks gratis verkoop- en marketingtips
Voornaam

E-mail



About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top
Shares
Share This