Effectief nieuwe klanten werven

De ‘Ik spreek mensen graag tegen’ afsluittechniek

 

Er zijn klanten, die spreken je gewoon graag tegen. Met deze techniek kun je proberen Afsluittechniekengebruik te maken van deze eigenschap.

Verkopers zijn geneigd om alleen de goede eigenschappen van het product te vertellen. Vanzelfsprekend is er ook minder goede informatie te geven en deze klant twijfelt of hij wel alle informatie krijgt. Je kunt hem voor zijn door een twijfel uit te spreken op een niet al te krachtige manier.

Je kunt je bijvoorbeeld hardop afvragen of dit wel de juiste tijd is voor het product. Hierna wacht je even. De klant die mensen graag tegen spreekt, zal op deze twijfel reageren. Je laat hem uitspreken en zegt dat je het met hem eens bent.

Spreekt hij je niet tegen, dan doe je dat zelf door argumenten aan te dragen waarom het wel de juiste tijd is.

Voorbeelden

‘Ik weet niet of deze op maat gemaakte training geschikt voor u is’
‘Ik weet niet zeker of u uw doelen hiermee kunt bereiken, hoewel het u [noem een aantal doelen] zal opleveren’
‘De meeste mensen zijn hier heel tevreden over. Ik weet echter niet of dat bij u ook zo zal zijn, ondanks dat het u [noem een voordeel] zal opleveren’

Conclusie

Deze techniek werkt omdat je de klant voor bent in zijn twijfel. Hiermee geef je hem meer vertrouwen en is hij meer bereid om je suggesties te aanvaarden.

Succes!

Terug naar het artikel over verkooptechnieken

 

Top