Effectief nieuwe klanten werven

Waardevolle leads genereren en klanten werven met een webinar

Webinar-klanten-werven-acquisitieOndernemers kunnen op diverse manieren zichtbaar worden en klanten werven. Waarbij de techniek niet stilstaat en steeds gemakkelijker en toegankelijker wordt. Eén van de manieren om snel in contact te komen met jouw doelgroep en met hen waardevolle kennis te delen, is door het organiseren van een webinar.

Dit draagt eveneens bij aan het creëren van vertrouwen, de belangrijkste voorwaarde voor het opbouwen van een goede klantrelatie. Mensen krijgen zo een betere indruk van jou als persoon, je kwaliteiten en jouw diensten.

Het effect van webinars is een stuk groter dan bijvoorbeeld de ook populaire teleseminars. Hierbij bel je in op een vooraf gekregen nummer met een code, en kun je gedurende 30 tot 60 minuten naar een audio-les op afstand luisteren. Qua kennisoverdracht natuurlijk een fantastisch middel, maar het vergt wel enige concentratie. Zowel van de organisator, als de luisteraar. Want ga zelf maar eens bijvoorbeeld 50 minuten geconcentreerd aan de telefoon luisteren, zonder te praten. Dat valt niet altijd mee.

Voordelen en nadelen van klanten werven met een webinar vs. teleseminars

Laten we eens naar de voordelen en nadelen van webinars vs. teleseminars kijken.

Webinar Teleseminar
Voorbereidingstijd Lang Kort
Communicatie Beeld en geluid Geluid
Interactie Hoog Laag
Concentratie Gewoon Zeer hoog
Varatiemogelijkheid Veel Weinig
Investering (€) Gemiddeld Zeer laag

 

 

 

 

 

Hieronder een korte toelichting op een aantal van deze punten.

Voorbereiding:

Het voorbereiden van een webinar kan, zeker de eerste keer, behoorlijk intensief zijn. Je moet immers niet alleen je verhaal voorbereiden, maar ook een bijbehorende presentatie maken. Ook kun je je webinar uitbreiden met een poll of actiebuttons, bijvoorbeeld het instellen van een link naar je website. Dit vereist veel voorbereiding, aanzienlijk meer dan een teleseminar.

Het voordeel is echter, dat als je dit eenmaal gedaan hebt,  volgende webinars aanzienlijk minder tijd kosten, omdat je het proces dan in de vingers hebt. Bij een teleseminar moet je ook je verhaal voorbereiden, maar komen er verder geen visuele aspecten kijken. Je hebt vanaf dat moment in feite alleen nog maar een werkende telefoon(verbinding) nodig en je kunt starten.

Communicatie:

Bij een webinar heb je beeld en geluid. Je kunt ervoor kiezen om een PowerPoint presentatie te draaien, of je scherm met video te delen, of allebei. Zo wordt je presentatie visueel sterk en zien deelnemers jou ook persoonlijk,  wat zorgt voor meer betrokkenheid bij hetgeen je presenteert. Bij een teleseminar hebben de deelnemers alleen geluid, wat een hogere vorm van concentratie vereist. Met name mensen die visueel zijn ingesteld, zullen zich nog meer moeten inspannen om het verhaal in zich op te nemen. Of sterker nog: die schrijven zich niet eens in, omdat ze op voorhand al weten dat dit moeilijk(er) voor hen te volgen is. En dat is jammer, de kennis die je overdraagt is namelijk ook voor hen waardevol.

Interactie:

Je kunt een webinar ondersteunen met diverse onderdelen, zoals een poll onder deelnemers. Zo kan een gewichtsconsulente bijvoorbeeld aan deelnemers vragen: “Wie volgt er op dit moment een speciaal dieet?” of: “Wie sport er minimaal 3x per week?”. Ook kun je ervoor kiezen om iemand anders dan jijzelf de chatfunctie te laten bedienen, waar mensen live vragen kunnen stellen, die dan meteen beantwoord worden. Of onderaan het presentatie-venster een link laten verschijnen die direct naar je website verwijst en/of aanbieding. Allemaal mogelijkheden die een teleseminar niet biedt.

Investering:

De kosten die je voor het organiseren van een webinar betaalt zijn aanzienlijk hoger dan voor een teleseminar. In het laatste geval betaal je voor een teleseminar van 1 uur nog geen € 20,-. Bij het organiseren van een webinar komen aanzienlijk meer kosten kijken. Dit kan bestaan uit een maandelijkse abonnementsprijs of kosten voor eenmalige aanschaf van een webinar systeem + een maandelijks tarief.

Vaak is dit maandelijkse tarief dan gekoppeld aan het maximaal aantal deelnemers per webinar. Hoe meer deelnemers, hoe hoger het maandbedrag. Maar hoe meer webinars je organiseert, hoe lager het bedrag relatief gezien is dat je hiervoor betaalt. Zeker iets ter overweging, gezien de meerwaarde die dit oplevert.

Software

Voor het organiseren van webinars zijn diverse systemen op de markt. Wij gebruiken Webinar Jam, omdat daar de meeste functies in zitten en het een enorme gebruiksvriendelijkheid kent. Daarbij is het niet duur. Dus wil je zelf webinars gaan geven, dan raadt ik deze mogelijkheden van harte aan.

Voordelen op een rij

Het geven van een webinar heeft dus vele voordelen ten opzichte van een teleseminar. Hieronder de belangrijkste voordelen van een webinar op een rijtje:

  • Training op afstand, je hoeft er dus niet de deur voor uit, zowel voor jezelf als voor deelnemers;
  • Je hoeft geen specifieke trainingsmappen of geprint lesmateriaal te maken;
  • Je kunt je als deelnemer vaak tot het laatste moment aanmelden;
  • Een combinatie van visuele en auditieve elementen, waardoor iedereen beter “bij de les blijft”;
  • Hoge mate van interactie mogelijk (chat, polls, onderzoeken, vragen, links delen etc.);
  • Geen specifieke technische IT-kennis vereist;
  • Geautomatiseerd proces van uitnodigingen en bedankmails mogelijk, wat veel tijd bespaart;
  • Meer bekendheid bij goede promotie;
  • Benadrukking van je expertstatus bij waardevolle inhoud;
  • Groot en meer persoonlijk bereik;
  • Laagdrempelig voor potentiële klanten om met je kennis te maken;
  • Mogelijk als gratis kennismaking, maar ook in te zetten als betaald product

Promotie webinar

Om je webinar te promoten, kun je van vele kanalen gebruik maken. Je kunt dit via social media onder de aandacht brengen, een oproep hiervoor doen tijdens een presentatie, of via je eigen mailinglijst. Waarbij een combinatie van deze elementen uiteraard de voorkeur heeft. Vraag daarnaast of mensen die zich aanmelden voor je webinar, dit met hun netwerk willen delen. Het vergroot je bereik en zichtbaarheid.

Stappenplan om zelf een webinar te geven

  • Bedenk een aantrekkelijk onderwerp, waar je doelgroep behoefte aan heeft;
  • Schaf de juiste software hiervoor aan;
  • Ga je webinar promoten en zorg ervoor dat het proces van inschrijven goed geregeld is;
  • Bereid je webinar/presentatie goed voor en ontwerp een goede lay-out;
  • Blijf je webinar promoten, tot de laatste dag krijg je hiervoor dan nog aanmeldingen;
  • Geef het webinar en moedig reacties aan.

Conclusie

Webinars vergemakkelijken het bereiken van je doelgroep en het delen van kennis. Zo had ik laatst 245 aanmeldingen voor mijn webinar over het systematisch werven van nieuwe klanten. Het is een interactieve vorm van leren, zonder dat je de deur uit hoeft.

Als je dit voor de eerste keer gaat doen, dan vereist het enig uitzoekwerk. Heb je dit eenmaal in de vingers, dan is het de keren daarop vaak een fluitje van een cent. Het loont dan ook de moeite om hierin te investeren.

En natuurlijk is een eerste webinar ook spannend. Er komt immers veel bij kijken en je steekt er veel tijd in. Ga het echter gewoon doen, daar leer je het meest van. Denk dan ook eens na over een onderwerp waarover jij een webinar wilt geven, ga deze inplannen en start met de promotie hiervan.

Binnenkort geef ik een gratis webinar over ….. klanten werven met webinars J Meer informatie volgt. Voor nu heel veel succes met alles en onthoud: als je iets doet, gebeurt er altijd iets…..

Heb jij al eens een webinar gegeven en zo ja, wat waren je ervaringen? Of wat houdt je tegen om een webinar te geven? En wat zijn je ervaringen met andere webinars? Ik hoor dan ook graag je reacties of vraag hierover in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt voor je reactie.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, bedankt hiervoor.

2-daagse training “Vermenigvuldig je verkoop” Op 28 en 29 november  2014 voor slechts € 127,-

Op 28 en 29 november a.s. vindt wederom het 2-daagse event “Vermenigvuldig Je Verkoop” plaats. Tijdens deze 2-daagse training ga je leren hoe je systematisch nieuwe klanten kunt werven en hoe je mentaal in topconditie komt om een winstgevend bedrijf te creëren. Jij kunt hierbij aanwezig zijn voor slechts € 127,-, inclusief koffie/thee en heerlijke lunch. Kijk op deze site voor meer informatie, referenties, video’s en foto’s van vorige edities.

00023_001_Logo Vermenigvuldig je verkoop_LRGratis ebooks “40 manieren om nieuwe klanten te werven” en “3 manieren om binnen te komen bij bedrijven”

In deze 2 ebooks vind je praktische manieren om nieuwe klanten te werven. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over het gemakkelijker werven van nieuwe klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

40 MANIEREN OM NIEUWE KLANTEN TE WERVEN
en ontvang daarnaast wekelijks gratis verkoop- en marketingtips
Voornaam

E-mail



About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top
Shares
Share This