Effectief nieuwe klanten werven

Vertoon jij ook uitstelgedrag bij acquisitie?

Iedere ondernemer en/of verkoper herkent het, op bepaalde momenten, in een bepaalde context: uitstelgedrag. UitstelgedragMet name uitstelgedrag rondom het onderwerp “acquisitie” is heel herkenbaar. Nu is soms dingen uitstellen helemaal niet erg. Structureel uitstelgedrag is echter problematischer. Dit artikel geeft je meer informatie over de achtergrond van uitstelgedrag en suggereert tevens een aantal oplossingen.

Het gevaar van uitstelgedrag

We zijn vaak geneigd om ons eigen uitstelgedrag te relativeren. Er zit echter een uiterst serieuze kant aan het uitstellen van dingen. Laten we eens kijken naar hoe uitstelgedrag ons succes en geluk in de weg kan zitten.

  • Ontbreken van succes: als iemand dingen voortdurend blijft uitstellen, dan gaat dit ten koste van bepaalde successen (privé en/of zakelijk). Ongeacht of iemand zich hier bewust van is.
  • Bezorgdheid: veel mensen met uitstelgedrag hebben last van een soort bezorgdheid, gewetensnood, dat ze “niet doen wat ze eigenlijk zouden moeten doen”. Deze bezorgdheid kan weer overgaan in slapeloosheid, door het vele denken hieraan.
  • Het creëren van een slechte reputatie: we kennen allemaal mensen die we liever niet een bepaalde taak toevertrouwen, omdat ze vaak geen actie ondernemen. Hierdoor worden mensen die uitstellen vaak gepasseerd bij bijvoorbeeld promotie of het toekennen van taken en rollen.
  • Laag zelfvertrouwen: als iemand niet de dingen doet die hij/zij graag zou willen, gaat dit ten koste van hun eigen integriteit en congruentie. Op deze manier kan men een laag zelfbeeld ontwikkelen, wat onze kansen op succes wederom verkleint.

Diverse typen uitstelgedrag

Uitstelgedrag komt op vele manieren tot uiting. Vaak gebruiken we een bepaalde vorm van gedrag (of meerdere vormen). De sleutel voor het aanpakken van uitstelgedrag begint in het herkennen van onze favoriete methode(s). Hieronder zijn een aantal vormen van uitstelgedrag weergegeven. Welke is het meest typerend voor u?

  • De perfecte voorbereiders: deze groep mensen kunnen simpelweg niet ergens aan beginnen, voordat ze meer onderzoek hebben gedaan, meer info hebben verzameld, meer gelezen hebben, nog een cursus gedaan hebben etc.;
  • De sociale uitstellers: als deze mensen met iets moeten starten, herinneren ze zich spontaan dat ene familielid wat ze al lang niet hebben gesproken. Of ze gaan per telefoon ineens een goed gesprek voeren met een kennis, mailen hun vrienden etc. Om maar niet “aan de bak” te hoeven;
  • De opruimers: de opruimer is het type dat vind dat werk van goede kwaliteit, niet tot stand kan komen in een rommelige werkomgeving. Ze zijn volop bezig met opruimen, dingen rechtzetten, opnieuw indelen, schoonmaken, afstoffen etc., waardoor ze niet toekomen aan wat op dat moment echt belangrijk is.
  • De reizigers: deze personen trekken er letterlijk op uit, om maar onder al hun belangrijke taken uit te komen. Ze kunnen gaan wandelen, rijden of ergens naar op zoek gaan, om maar niet “aan de slag” te hoeven gaan.
  • De “happy helpers”: deze mensen beoefenen de meest subtiele vorm van uitstelgedrag. Ze schuiven hun eigen belangrijke werk aan de kant, om anderen te helpen met hun problemen en aandachtspunten. Dit type gedrag is ook gemakkelijk te verdedigen. Je doet namelijk iets waardevols (voor anderen), waardoor het moeilijk is om hiermee te stoppen.

Wat zit er achter uitstelgedrag?

Angst is de meest voorkomende reden waarom we dingen uitstellen en het ondernemen van actie vermijden. Er zijn 10 vormen van angst achter uitstelgedrag, welke niet verbonden zijn aan een specifieke vorm van gedrag zoals hierboven beschreven. Hieronder vind je de drie meest belangrijke.

  • Angst om de verkeerde keuze te maken: vaak kunnen we een actie of beslissing uitstellen, omdat we onzeker zijn over onze keuzes en de gevolgen hiervan. Soms komt dit omdat er meerdere positieve uitkomsten mogelijk zijn, maar vaak komt dit door lage zelfacceptatie. We zijn onzeker over de te maken keuze, omdat we onzeker over onszelf zijn.
  • Angst om niet perfect te zijn: we hebben allemaal momenten in ons leven waarop we alles perfect willen hebben. Sommigen zijn meer perfectionistisch dan anderen, en raken verblind door een ideaalbeeld. De realiteit is dat er zelden een perfecte tijd of manier is om dingen te doen. Het is beter om bepaalde tekortkomingen gewoon te accepteren.
  • Angst voor het onbekende: deze angst is de basis voor negatief denken. We maken ons zorgen dat iets verkeerd zal aflopen en veronderstellen een verschrikkelijke uitkomst. Als we in een situatie komen waarin de uitkomst niet vaststaat, dan houden we vast aan iets negatiefs.

Methodes om uitstelgedrag te overwinnen

Stel eerst doelen

Een van de meest simpele manieren om uitstelgedrag te voorkomen is helder denken. Duidelijke keuzes maken over de dingen die je gaat doen is de beste manier om alles weer goed op de rit te krijgen. Baseer de keuzes die je maakt altijd op de door u gestelde doelen. Bijna 97% van alle mensen stelt zichzelf geen doel(en) en zijn dan nog vaak verbaast waarom ze geen noemenswaardige dingen bereiken in hun leven. Stel een duidelijk doel en stem je acties hier op af.

Plan je dagelijkse en wekelijkse activiteiten op papier

Veel van onze tijd en energie gaat verloren door slechte planning. Als u slechts 10 minuten van uw dag besteedt aan het plannen van uw activiteiten, dan zult u een groot voordeel hebben op degenen die dit niet doen.

Verwijder drukte, rommel en verwarring

Onze fysieke omgeving heeft grote invloed op onze mentale gesteldheid. Als u het altijd druk heeft, dan heeft u waarschijnlijk ook altijd veel om handen. Het gaat hier niet altijd om fysieke dingen, maar ook zaken als relaties, vriendschappen, hobby´s. Neem 1 dingen uit dit alles en zet dit de komende periode op “hold”. Hierdoor creëert u ruimte voor nieuwe dingen.

Neem verantwoordelijkheid

Soms is de enige manier om uitstelgedrag te overwinnen, het nemen van bepaalde verantwoordelijkheden. Door bijvoorbeeld samen te werken met een coach, of met iemand samen te werken aan een project en structureel hierover te rapporteren. Deze verantwoordelijkheid geeft je een extra zetje in de rug, juist wat je op dat moment nodig hebt.

Conclusie

Uitstelgedrag vraagt concrete actie. De oorzaak van uitstelgedrag is echter minstens zo interessant. Ga samen met een coach gericht aan de slag met zowel oorzaak als de oplossing ervan. U zult versteld staan van de resultaten.

Gratis ebook “40 manieren om nieuwe klanten te werven”

In dit ebook vind je 40 manieren om met nieuwe klanten in contact te komen. Je kunt via deze pagina in het bezit komen hiervan. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks tips over het gemakkelijker werven van klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie. Bedankt hiervoor.

Een fijne dag en veel productiviteit toegewenst.

Dennis J. Jansen

Tags: ,

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Jaimie schreef:

    Ik ben het niet geheel eens met de oplossingen in dit artikel. Uitstelgedrag begint allereerst met je gedachten. En je gedachten leiden tot een bepaald gedrag, in dit geval uitstelgedrag. De vraag is dus meer hoe ga je om met je gedachten. Hoe zorg je ervoor dat je gedachten niet je uiteindelijke gedrag beinvloeden. Met andere woorden, hoe zorg je ervoor dat je gedachten er niet toe gaan leiden dat je dingen gaat uitstellen. Dat is de brandende vraag, ook mijn vraag. Je gedachten zijn in deze de wortel van het hele probleem.

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je reactie Jaimie. Het gaat inderdaad om je gedachten, maar die worden weer gevoed door je bestaande overtuigingen en (negatieve) emoties, in dit geval angst, zoal in het artikel beschreven. Als je je angst dus de baas wordt, komen er automatisch nieuwe gedachten. Ik ben dan ook voorstander van het probleem bij de bron aan te pakken.

  2. Angela van Son schreef:

    Mooi herkenbaar, die types uitstelgedrag 🙂 Bij angsten kun je er nog heel veel toevoegen; o.a. angst om te falen, en de (wat onbekendere) angst voor succes.

    Ik blog in het Engels over zaken rondom uitstelgedrag op http://vansontrainingencoacht.wordpress.com Mocht je een Engelse vertaling van je stuk paraat hebben, dan ben je welkom om te gastbloggen.

    Het is erg plezierig en effectief om anderen te betrekken bij je goede voornemens rondom uitstelgedrag. We doen dat met een groepje mensen op https://www.facebook.com/groups/productivityexperiments/

    Nieuwe deelnemers zijn altijd welkom!

  3. Dennis je artikel gaat meer algemeen in op uitstelgedrag en niet zo zeer specifiek over uitstelgedrag BIJ acquisitie. Afgezien van angst voor afwijzing en gebrek aan zelfdiscipline komt bij veel ondernemers/zzp’ers het uitstellen van acquisitie door een verkeerd beeld over marketing en verkoop. Vaak wordt gedacht in termen van manipuleren; aansmeren; de ander lastig vallen.
    Met een nieuwe kijk op marketing en verkoop waarbij je acquisitie meer gaat zien als het coachen van de klant naar een oplossing toe; de klant helpen, wordt acquistie een stuk leuker.
    Het hoofdstuk “Een nieuwe kijk op marketing en verkoop” (uit mijn boek Social media marketing voor Zzp’ers) is gratis te downloaden als pdf:
    http://www.managementboek.nl/boek/9789089650825/social-media-marketing-voor-zzpers-marlies-van-der-meer

Top
Shares
Share This