Effectief nieuwe klanten werven

Dat bloggen, moet dat nou?

Er zijn veel manieren om nieuwe klanten te werven, waarbij we vandaag de dag niet meer om begrippen als social media heen kunnen. Een ander fenomeen, wat je op termijn ook veel nieuwe klanten kan opleveren, is gericht bloggen. Nu hoor ik veel ondernemers denken en zeggen: “Dat bloggen is niets voor mij”.

Het mooie is dat je hier echter geen extreem talent voor hoeft te hebben, om dit effectief te doen. Een goede blog en bijbehorende mailinglijst kan je op termijn namelijk ontzettend veel nieuwe klanten opleveren.

Laten we eerst eens kijken naar de redenen waarom een blog nuttig is in het kader van klanten werven:

  • Door regelmatig en structureel te bloggen, bouw je vertrouwen op (de belangrijkste basis om zaken te doen);
  • Door het publiceren van een blog kun je je expertise delen met mensen uit je doelgroep;
  • Je laat prospects weten dat je bestaat;
  • Klanten kunnen hierdoor gemakkelijk(er) contact met je houden;

Door middel van een blog ben je dus continue in staat om te communiceren met je klanten en potentiële klanten. Mensen gaan je zien als een expert in je vakgebied. De meeste klanten van mij komen dan ook voort uit mijn mailinglijst, waarvoor mensen zich vaak naar aanleiding van een bepaald blogartikel hebben aangemeld. Het belangrijkste is dat je veel waarde toevoegt met je blogartikelen, dus informatie waar je doelgroep iets aan heeft.

Bloggen begint echter met de juiste mindset

De meest voorkomende redenen voor ondernemers om hiermee niet te starten, zijn hieraan gerelateerd en zijn:

  • Ik heb geen tijd om te bloggen. Als je het echter goed doet, dan kost je dit slechts een uur per week. Gezien wat het je kan opleveren is dit dan ook een supergoede investering van je tijd. En een uurtje vrijmaken voor iets heel belangrijks, dat kan iedereen;
  • Ik weet niet waarover ik elke keer moet schrijven. Pak de problemen van je doelgroep en verzamel kernwoorden rondom deze problemen en de oplossing hiervan. Elk kernwoord is goed voor minimaal 1 blogartikel. Wedden dat jij binnen 15 minuten voor een heel jaar onderwerpen voor je blogartikelen hebt?
  • Ik ben geen goede schrijver. Je hoeft echter niet perfect te kunnen schrijven, om een goed blogartikel af te leveren. Een goede opbouw en relevante content is voldoende;
  • Angst om zichtbaar te worden. Als je gaat schrijven, dan kan iedereen een mening over je vormen. Daarbij stellen mensen zich dan de vraag: “Ben ik wel “expert” genoeg?” en: “Wat zullen anderen hiervan vinden?”. Om zich hiertegen te beschermen, starten ze niet;
  • Denken dat bloggen niet werkt, omdat “iedereen” het al doet. Meer dan 65% van de ondernemers blogt echter nog niet, dus volop kansen!

Goede blogartikelen zorgen voor veel geïnteresseerde lezers (mits je dit goed promoot en deelt via social media en overige kanalen). Het kan ervoor zorgen dat je in relatief korte tijd een groot aantal mensen op je mailinglijst krijgt. Vervolgens kun je deze groep mensen van tijd tot tijd een interessant aanbod doen.

Heb je nog geen blog? Volg dan het stappenplan hieronder om hier in een handomdraai mee te starten.

Een blog via WordPress.com

  • Ga naar www.wordpress.com en registreer je gratis, na het invullen van enkele gegevens;
  • Maak de keuze uit een template en pas deze naar voorkeur aan;
  • Je hebt nu een eigen URL (website), waarop je berichten kunt plaatsen;
  • Start met je eerste blogbericht en communiceer dit binnen je doelgroep.

De nadelen van bovenstaand blog zijn, dat de templates waar je uit kunt kiezen beperkt zijn en je deze niet geheel kunt aanpassen naar je eigen smaak. Bovendien kunnen er ook weinig tot geen aanvullende plug-ins worden geïnstalleerd, handig om je blog te optimaliseren. In dat geval kan het handig zijn om een template te kiezen die deze functionaliteiten wel heeft. Hieronder lees je hoe je dit handig en ook (bijna) gratis kunt doen.

Een blog met je eigen domeinnaam en uitstraling

Indien je een blog maakt via de hierboven beschreven manier, dan krijgt dit blog een eigen WordPress URL, bijvoorbeeld henkflipsen.wordpress.com. Je kunt er echter ook voor kiezen om je blog op een eigen domeinnaam te plaatsen. Ook zijn de mogelijkheden van andere (ook gratis) templates veel uitgebreider. Dit kun je doen door onderstaande stappen te volgen:

  • Registreer een domeinnaam, met bij voorkeur een verwijzing naar je activiteiten in de domeinnaam (kijk of de door jou gewenste domeinnaam beschikbaar is via https://www.hostnet.nl/domeinnaam-vrij);
  • Kies een gratis WordPress template, te vinden via Google (zoek op “Free WordPress template”);
  • Ga deze template installeren en implementeren op de vastgelegde domeinnaam;
  • Start met je eerste blogbericht en communiceer dit binnen je doelgroep.

Een blog binnen je eigen website

Heb je nog geen website of ga je je website op korte termijn veranderen? Dan is het aan te raden om je blog op je website te implementeren. Het voordeel is dat je site en blog één geheel zijn en dat mensen ook gemakkelijk je aanbod van diensten kunnen zien, naast de waardevolle blogcontent. Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Kies een gratis WordPress template, te vinden via Google (zoek op “Free WordPress template”);
  • Ga deze template installeren en implementeren op je bestaande of nieuwe domeinnaam;
  • Maak een aantal overige pagina’s aan voor niet-blog gerelateerde zaken (zoals “Diensten”, “Over ons” en “Contact”).
  • Je blog is nu in je site opgenomen en volledig functioneel.

Meest belangrijk is dat je site functioneel is. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar laat je niet verleiden tot het hebben/krijgen van de mooiste site van Nederland. Waar het uiteindelijk om gaat, is dat je site “converteert”, dat wil zeggen dat bezoekers actie ondernemen en dat deze duidelijk is. Liever een iets minder mooie site die goed converteert, dan een hele mooie site die niet goed converteert.

Tip: het voor gebruik gereedmaken van een blog en alles wat hierbij komt kijken, kan een behoorlijk ingewikkelde en tijdsintensieve klus zijn. Je bent hier al snel tientallen uren mee bezig als je alles zelf moet uitvinden.

Xferion Design, gespecialiseerd in het maken en optimaliseren van blogs, kan echter voor slechts € 75,- je blog volledig werkend opzetten. Het enige dat je hoeft aan te geven is de door jou gewenste template. Stephan van Erp van Xferion Design, die mij ook helpt met alles wat te maken heeft met mijn site en blog, zorgt ervoor dat je hiermee tientallen kostbare uren bespaart.

Indien je deze maand (maart) je blog door hem laat implementeren krijg je ook nog eens 10% korting op bovenstaand tarief, bij het noemen van mijn naam. En nee, ik krijg hiervan geen aandeel of wat dan ook, ik refereer naar hem omdat hij gewoon ontzettend goed is hierin.

Conclusie

Door te schrijven over voor je doelgroep interessante onderwerpen (problemen en tips hiervoor), genereer je expertstatus en vertrouwen. Een blog is niet in de eerste plaats om snel geld te verdienen, maar is onderdeel van je lange termijn strategie. Wat overigens niet wil zeggen dat je hier niet snel een opdracht door kunt krijgen, hier is geen standaard doorlooptijd voor.

Echter door in zijn geheel niet te bloggen, daarmee laat je kansen liggen. Ga dan ook aan de slag met de implementatie hiervan.

Hierbij wil ik je tevens vragen om hieronder weer te geven hoe jij omgaat met bloggen. Met je bijdrage kunt je sparen voor waardevolle informatie en programma’s, per reactie ontvang je namelijk een punt.

  • Heb je al een blog en wat zijn je ervaringen hiermee?
  • Twijfel je over bloggen? Deel dan hier je twijfels, wellicht kan ik je helpen?
  • Heb je een vraag over bloggen? Stel die dan hieronder en je krijgt een reactie.

En onthoud: als je iets doet, gebeurt er altijd iets…..

Dennis J. Jansen

Gratis ebook “40 manieren om nieuwe klanten te werven”

In dit ebook vind je 40 manieren om met nieuwe klanten in contact te komen. Je kunt via deze pagina in het bezit komen hiervan. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks tips over het gemakkelijker werven van klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie. Bedankt hiervoor.

 

Tags: ,

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

14 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Caroline Frenken schreef:

    Ik ben me aan het voorbereiden om (professioneel) te gaan bloggen. Prive deed ik dit een paar jaar, toen we in Amerika woonden: http://www.flyingfrenken.blogspot.com over alles wat ons daar als Nederlanders opviel.

    Voordat ik professioneel ga bloggen, wil ik me eerst verzekeren dat ik niet na 3 blogs vastloop, omdat ik niet meer weet waarover ik wil schrijven en het dood bloedt. Daarom doe ik dit:

    1. Ik omschrijf de doelgroep voor wie ik ga bloggen (klanten, vakgenoten, concurrenten etc). Dat zorgt ervoor dat de blogs een bepaalde insteek krijgen.
    2. Ik maak een lijst met 15-20 onderwerpen en categorizeer ze in enerzijds blog en anderzijds artikel.
    3. Ik kijk om me heen, luister naar klanten, en bedenk bij alles wat ik hoor of lees of het interessant zou zijn om daar mijn mening op te geven. De lijst gaat ineens explosief groeien en ik krijg vertrouwen dat er wel wat te bloggen is.
    4. Ik maak een aantal concept documentjes waar ik informatie verzamel over de onderwerpen uit de lijst.
    5. De onderwerpen plan ik in een volgorde en ik stel mezelf een doel wanneer ik welke blog/artikel publiceer.
    6. En dan dus het schrijven… lastig hoor, tijdens het schrijven wordt je gedwongen heel precies te verwoorden wat je bedoelt, en gaan je gedachten stromen.

    Ik liep tegen dit artikel aan over bloggen, dat zet helder uiteen waarom je wel – en wanneer nog niet – zou moeten bloggen.

    http://www.stumbleupon.com/su/2o3BHH/arkarthick.com/2011/09/14/why-blogging/

  2. Evelyn schreef:

    Hallo! Ik heb een blog en ben me nu aan het verdiepen in het zakelijk bloggen. Ik vind het alleen nog erg lastig om blogs te bedenken waar mijn klanten wat aan hebben. Ik kan wel vertellen welk prachtig model camera en nu uit is of waar een mooie camera aan moet voldoen, maar dat is niet interessant voor mijn doelgroep…
    Maar…wat dan wel…? Lastig hoor!

    groetjes, Evelyn

  3. Henk Polie schreef:

    Beste Dennis,

    Dit is een heel mooi en goed artikel voor een ieder die voor de uitdaging staat om aan een Weblog te beginnen.Zelf heb ik al jaren verschillende Weblogs en heel veel bezoekers, alleen doe ik het als voormalig zelfstandige ondernemer, en dus nu als hobby.

    Wat mij wel het meeste opvalt dat ik op mijn http://tuinkalender.wordpress.com de meeste bezoeker per jaar krijg het waren er het afgelopen jaar 2012 ruim 112.000. Maar ik doe het allemaal gratis daar ik van de WAO nu in de AOW zit heb ik helemaal geen behoefte om er ook maar een eurocent aan te verdienen.
    Maar als je het zo opzet zoals ik het gedaan heb met die tuinkalender, moet je als ondernemer daar genoeg uit kunnen halen.

  4. Suzanne schreef:

    Hallo Dennis,

    De noodzaak om te bloggen begrijp ik, mijn expertise meer tonen.
    als grafisch ontwerpster heb ik het gevoel dat ik dat prima kan alleen met mijn site.

    Toch heb ik de sprong gewaagd om te bloggen, helaas nog niet erg frequent.
    Want datgene wat mij tegenstaat is het feit dat inmiddels iedereen blogt en de verhalen bijna gekopieerd lijken. Overal lees je hetzelfde op een andere manier beschreven.
    Bij mij slaat de blog overload toe. Hoe kan je voorkomen dat dat niet bij je klanten gebeurt en jij eruit springt?

    Groet,
    Suzanne

    • dennis schreef:

      Hallo Suzanne. Het feit dat jij blogt, met jouw unieke visie en persoonlijkheid, maakt het blog al anders. En je hoeft natuurlijk niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden en iets te schrijven waar nog nooit iemand over geschreven heeft. Het gaat erom dat jouw doelgroep frequent jouw kennis en expertise op een bepaald vakgebied ziet en hieraan gewend raakt. Een site alleen is zeer statisch en een blog zorgt voor beweging, voor interactie tussen jou en je doelgroep.

  5. Ruud schreef:

    Ik liep al een tijdje met een sluimerende ambitie om te gaan bloggen. Jouw stukje heeft me over de streep geholpen; ik ben begonnen: http://www.ruudkuhn.nl/blog. dank!

  6. Alida Boersma schreef:

    Mooi artikel, met goede tips. Het vinden van en onderwerp vind ik wel het lastigst. Ik ga proberen jouw tip toe te passen en een lijst met woorden te maken.
    Heb me meteen ook maar even aangemeld voor je nieuwsbrief en je e-book ontvangen. Interessant.
    Bedankt.

  7. Ivo schreef:

    Hoi Dennis, goed stuk en ook mijn interesse heb je.
    Ik heb inmiddels een goede website en een zgn Company profile op Linkedin, maar ik doe daar veel te weinig mee.
    Een juist onderwerp kiezen is best lastig maar dat gaat wel lukken, ik zit meer met de vraag wie ik dit Blog ga sturen? Hoe kom ik aan een adresbestand met geïnteresseerden voor mijn blog? Ik heb 500+ contacten via Linkedin maar ik denk niet dat iedereen zit te wachten op een blog van mij.
    Groet, Ivo

  8. Goedemorgen Dennis,

    Je artikel heeft me weer geinspireerd om door te zetten!
    Ik heb inmiddels 1 blog gemaakt en gepubliceerd, maar de uitdaging voor mij is om de juisten onderwerpen te vinden en jouw stappenplan door te ‘akkeren’ (want zo voelt het wel soms).
    De onzekerheden die je noemt, spelen ook een rol. Binnen mijn vakgebied is werkelijk over alles wel iets geschreven!
    Dat neemt niet weg dat ik zelf een eigen mening, insteek en kijk op dingen heb. Ik moet alleen nog de stap wagen om het echt te gaan doen.

    Overigens ben ik er nog niet van overtuigd dat me dit maar 1 uurtje per week zal kosten 🙂 Maar ik ga ermee aan de slag.

    Hartelijke groet,
    Monique

    • dennis schreef:

      Bedankt voor je reactie Monique. Hoe vaak blog je per week? Het gaat er niet om of er over alles al is geschreven, het gaat erom dat jij dit schrijft, op jouw unieke manier. Jij bent degene waar ze deze tips kant en klaar van willen ontvangen, op een specifiek moment. Oefening baart kunst en na enige keren oefenen, zul je zien dat dit echt maar een uur duurt. Succes Monique

  9. Judith Houtman schreef:

    Hoi Dennis,

    in de eerste plaats: wat een leuk idee van die punten verdienen met reageren.

    Ik ben een redigeerprofessional die niets anders doet dan dat. Mijn kracht zit daar ook; schrijven is echt mijn ding niet. Ik heb het gevoel behept te zijn met een ‘permanent writersblock’. Zou ik met bloed, zweet en tranen, over één onderwerp een blogje kunnen maken, dan nog zou ik dat niet doen omdat je bloggen wel regelmatig moet doen. En daar moet ik dus niet aan denken… daarom denk ik dat het in mijn geval beter is om me te concentreren op andere manieren van acquisitie. Maar als je leuke ideeën hebt…?

    Met hartelijke groet
    Judith Houtman
    PenLab

  10. Hallo Dennis,
    Leuk en effectief blog-artikel. Dat bewijst maar dat het werkt. Zelf nog niet veel aan het bloggen maar draag mijn steentje nu bij in de discussie(s). Dit is al leuk om te doen! Hoe zie je trouwens de relatie tussen bloggen – bloggen via je eigen website – ‘bloggen’ op linkedIn? Dat laatste werkt wat meer met stellingen heb ik het idee. Maakt wel soms veel los bij de verschillende lezers maar mist daarin naar mijn gevoel ook soms diepgang. Hoe kijk jij daar tegenaan? Groet Jerome

    • dennis schreef:

      Hallo Jerome. Bloggen via LinkedIn heeft als doel nieuwsgierigheid op te wekken. Je plaatst nooit een geheel blogartikel op LinkedIn, maar slechts een intro, gevolgd door een stelling. Een discussie kan zo behoorlijk diepgang krijgen, maar dit hoeft niet, afhankelijk van de “zin” van de reageerder. Wat bedoel je trouwens precies met het verschil tussen bloggen en bloggen via je eigen website?

Top
Shares
Share This