Effectief nieuwe klanten werven

Meer klanten en je bedrijf laten groeien door het uitbesteden van werkzaamheden

klanten-werven-planningDe laatste weken van het jaar zijn weer aangebroken. Hoe is jouw jaar verlopen? Welke stappen heb je gemaakt met je bedrijf en welke successen heb je geboekt? Waar we het denk ik allemaal unaniem over eens zijn, is dat de tijd weer voorbij is gevlogen.

Ik hoop natuurlijk dat je kunt terugkijken op een goed en succesvol jaar. En wellicht ben je ook al bezig met je plannen voor volgend jaar. Want succesvolle ondernemers kijken altijd vooruit en werken op een planmatige manier.

Veel ondernemers hebben echter geen gericht plan. Als ik dit onderzoek, vraag en/of meet, dan heeft ongeveer 70% van de ondernemers geen gericht verkoop- of marketingplan voor de aankomende 6 maanden en langer.

Als het gaat om plannen, dan is een belangrijke succesfactor in je bedrijf het uitbesteden van dingen. Van dingen waar je niet goed in bent of dingen die ontzettend veel tijd kosten. En ten koste gaan van acties die zorgen voor meer klanten en groei van je bedrijf.

Geen plan = geen groei

Als je als ondernemer geen plan hebt, is het onwaarschijnlijk dat je bedrijf zal groeien. Of je moet geluk hebben, of hier tevreden mee zijn. Dat kan. Veel ondernemers hebben echter te weinig klanten en zijn hier ook niet tevreden mee. Maar ondanks deze ontevredenheid hebben ze geen gericht plan om dit aan te pakken.

Wat ook veroorzaakt kan worden door onwetendheid. Ze weten niet goed welke andere manieren er zijn in vergelijking met hoe ze het nu doen. En hoe ze deze andere manieren het beste in de praktijk kunnen brengen.

Afwachtend

Wat vaak resulteert in een afwachtende houding. Ze hopen dat het beter gaat, verwachten dat de economie aantrekt, dat de site straks beter gevonden wordt na wat aanpassingen etc. Vaak gaat dit helaas niet gebeuren.

Wat ik vaak hoor zijn de volgende uitspraken:

  • “Ik ben volop bezig met allerlei plannen, ik heb het gevoel dat het de komende maanden echt gaat lopen”
  • “De mond tot mond reclame begint nu op gang te komen, ik krijg nu veel vaker een bericht op LinkedIn en ik zie aan de statistieken dat er meer bezoekers op mijn site komen”
  • “De economie trekt nu weer aan na de crisis, ik verwacht de komende maanden meer aanvragen”

Dit zijn bij de personen die dit uitspreken gevoelsmatig erg positieve ontwikkelingen. Maar de valkuil hierbij is dat het vaak allemaal “nattevingerwerk” is. Meer bezoekers op je site is niets waard als deze bezoekers vervolgens geen actie ondernemen (gaan bellen of mailen).

Een belangrijk onderdeel van je planning: uitbesteden

Als er iets is wat ik het afgelopen jaar heb geleerd en in de praktijk heb gebracht, dan is het wel dat je dingen moet uitbesteden als je wilt groeien. Je hebt namelijk simpelweg niet genoeg tijd om alles zelf te doen. En je bent ook niet in alles goed.

Als reden van het niet uitbesteden van dingen hoor ik vaak dat dit gedaan wordt om kosten te besparen. De vraag is of dat ook zo is.

Kijk eens naar je jaaromzet en deel dit door 50 weken X 40 uur (gemakshalve). Stel dat je € 50.000 op jaarbasis verdient. Dit bedrag verdien je dan met 50 x 40 = 2.000 uur werken. Dat betekent dat je gemiddeld 50.000 / 2.000 = € 25,- per uur verdient.

In deze 2.000 uur zitten echter ook een hoop werkzaamheden die uitbesteed kunnen worden. Als je bijvoorbeeld zelf je administratie doet, dan ben je hier op jaarbasis behoorlijk wat uren aan kwijt. Niet de ene keer dat je een paar facturen invoert, maar als totaal over het hele jaar.

Een ander voorbeeld is het maken van een website of webpagina. Voor mijn trainingen en events gebruik ik altijd een speciale pagina. Die maakte ik altijd zelf, wat me altijd uren tijd koste, al deed ik het met plezier. Nu besteed ik het maken van deze pagina’s uit. Ik lever alleen de tekst aan en iemand anders maakt de pagina visueel precies zoals ik het wil. Wat me uren aan tijd bespaart. Ik vind het echter wel waardevol dat ik dit zelf gedaan heb, omdat ik daardoor ondernemers gericht uit eigen ervaring kan vertellen hoeveel tijd ze hiermee kunnen besparen. Iets wat ze vaak niet realiseren als ze ergens aan beginnen.

Je uren worden meer waard

Wat er hierdoor gebeurt, is dat je uren meer waard worden. In de omzet van € 50.000,- zitten bij ondernemers vaak heel veel niet verkoop- en marketing gerelateerde uren en werkzaamheden. Het doen van administratie, het maken van een cover voor je ebook, een webpagina etc. Allemaal heel belangrijk, maar niet direct aan verkoop en marketing gerelateerd. En de uren die je hierin besteed komen nooit meer terug.

Als je deze werkzaamheden uitbesteed en je deze uren gerichter besteed aan verkoop- en marketingactiviteiten, dan zal je hier veel meer voor terugkrijgen. Zo kan ik de 10 uur die ik besteed aan het maken van een pagina (ja, zo lang was ik er soms mee bezig) beter besteden aan bijvoorbeeld het maken en promoten van een nieuwe training.

Dit zal mij veel meer opleveren dan de 10 uur tijd die ik bezig ben met het maken van 1 pagina. Mijn uren worden hierdoor dus meer waard. Als je het jaar daarop € 60.000,- verdient, dan is je omzet met 20% gestegen. Uiteraard gaat het niet alleen om omzet, maar ook om marge. Maar stel dat je extra kosten voor die € 10.000,- meer omzet € 5.000,- zijn. Dan betekent dit een extra winst van € 5.000,-. Nog steeds een stijging van 10%.

Welke dingen kun je uitbesteden?

Je kunt veel dingen uitbesteden. Hieronder vind je een aantal suggesties. Waarbij het natuurlijk ideaal is als je dit allemaal zou kunnen uitbesteden, maar het ook prima is als je met één of een paar van deze dingen start. Je kunt dan zelf ervaren wat dit je oplevert en hoe je je hierbij voelt.

  • Administratie: facturen invoeren, BTW aangifte
  • Telefoonservice: op het moment dat je bezig bent met een project, kun je je telefoon doorschakelen naar een professionele telefoonservice. Het geeft je rust op specifieke momenten en het geeft tevens een professionele uitstraling
  • Maken van je website/webpagina’s
  • Grafische opmaak van ebooks/covers, logo’s etc.
  • Monteren en bewerken van video’s
  • Klaarzetten en versturen van mailings: zowel het plaatsen van een artikel op je blog tot het versturen van mailings

Conclusie

Natuurlijk bespaar je geld door dingen zelf te doen, maar hierdoor kan je jezelf ook klem zetten als het gaat om de groei van je bedrijf. In je dag zitten immers maar 24 uur, waarin je alles moet doen: eten, slapen, werken, je sociale contacten onderhouden etc.

Veel ondernemers vinden het ook moeilijk om dingen uit te besteden, omdat ze dan bang zijn om de controle in hun bedrijf te verliezen. Mijn advies is om deze stap echt te gaan nemen. Verzamel een aantal bekwame en betrouwbare mensen om je heen, die je kunnen helpen. Waarbij ik altijd zeg: “Je moet het wel zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen”.

Wat is jouw ervaring met het uitbesteden van werkzaamheden? Doe je dit al of niet? En zo ja, wat besteed je uit? Ik zie je reactie graag in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt hiervoor.

Wil je dit artikel delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, alvast bedankt hiervoor.

2-daagse event “Vermenigvuldig Je Verkoop” op 28 en 29 november a.s. voor slechts € 197,-

Op 28 en 29 november a.s. vindt wederom het 2-daagse event “Vermenigvuldig Je Verkoop” plaats. Tijdens deze 2-daagse training ga je leren hoe je met minder moeite meer klanten kunt werven. Je kunt hierbij aanwezig zijn voor slechts € 197,-, inclusief koffie/thee en heerlijke lunch. Kijk op deze site voor meer informatie, referenties, video’s en foto’s van vorige edities.

00023_001_Logo-Vermenigvuldig-je-verkoop_LR-300x88 Gratis ebook “Verkopen Zonder Te Verkopen”

In dit ebook vind je praktische tips om op een ontspannen en authentieke manier nieuwe klanten te werven. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over het gemakkelijker werven van nieuwe klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

40 MANIEREN OM NIEUWE KLANTEN TE WERVEN
en ontvang daarnaast wekelijks gratis verkoop- en marketingtips
Voornaam

E-mail



About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Sarah de Leeuw schreef:

    Het klopt dat uitbesteden je kan helpen met de groei van je bedrijf. Zo kan je je richten op wat jij goed kan en hoef je geen tijd te besteden aan zaken zoals administratie. Let wel op dat het uitbesteden ook echt loont. Kleinere taken kan je wellicht zelf nog uitvoeren.

  2. Annette Smits schreef:

    Ik geloof erin dat je dat moet doen waar je het beste in bent!
    Sommige werkzaamheden kosten je zo veel tijd (en energie), je energie kun je naar mijn mening het beste besteden door dingen te doen waar je goed in bent én waar je energie van krijgt!

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Dat is mooi verwoord Annette. Er gaat (bewust en onbewust) heel veel energie naar dingen waar je niet goed in bent, wat inderdaad ten koste gaat van dingen waar je wel energie van krijgt. Succes met je werkzaamheden, fijne dag nog.

  3. Alice Rowaan schreef:

    Hallo Dennis, je hebt helemaal gelijk hoor. Vooral je opmerking over de tijd die het kost om een website te maken is helemaal juist. Ik loop hier ook zelf tegenaan, maar dan als dienstverlener. Ik maak namelijk websites, en het valt me altijd weer op dat mensen denken: “Ach, zo’n website, hoeveel tijd kost dat nou? Dat doe ik wel even zelf hoor.” Niet alleen loop ik door deze inschattingsfout veel klanten mis, maar ook vind je nogal wat websites die veel en veel beter hadden gekund. Juist omdat er zoveel aspecten zitten aan het maken van een goede website. En daardoor lopen de eigenaars daarvan dan ook weer klanten mis. Zonde!

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je reactie Alice, leuk dat je reageert. Het zelf maken van websites kom ik echt heel vaak tegen, waarbij je zonder goede website inderdaad klanten misloopt.

  4. Sjaak Kikken schreef:

    Ik heb het maken (en onderhoud) van mijn websites uitbesteed. http://www.pi-day.eu is al klaar. http://www.kikken-klantenwerving.nl wordt op dit moment vernieuwd.
    Tevens heb ik het plaatsen van een nieuwsbrief uitbesteed. Dit wordt na uitkomen van de nieuwe website geactiveerd. Administratie wordt met ingang van 2015 uitbesteed.
    Je hebt groot gelijk Dennis: je moet je tijd goed besteden en aan feitelijke waarde doorberekenen. In oktober en in november doe ik presentaties in samenwerking met een accountantskantoor. Dit is gebruik maken van andermans assets. Een aanrader! Door deze proactieve handelingen kan ik nu al zeggen dat 2015 meer dan dubbel zo goed wordt als 2014. Dit houdt ook in dat ik voor mijn feitelijke werkzaamheden samenwerkingsverbanden met andere specialisten moet opzetten. Daar ben ik al mee bezig. Ik heb er zin in!
    Ciao,
    Sjaak

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Hi Sjaak, bedankt voor je reactie. Uitbesteden kan echt leiden tot dubbele resultaten, fijn dat je dit ook echt zo ervaart en anderen hierdoor motiveert om ook dingen uit te besteden. Ik wens je alvast een fantastisch 2015!

  5. Judith de Vries schreef:

    Hallo Dennis, ikzelf besteed mijn boekhouding uit. En doordat ik virtueel assistent ben, besteden mensen werk uit aan mij: nieuwsbrieven maken, een template voor een nieuwsbrief maken, blogposts plaatsen, SEO. Dat is allemaal werk dat niets te maken heeft met het eigenlijke werk van mijn klanten en dat gemakkelijk uitbesteed kan worden. Je hebt volkomen gelijk: mijn klanten hebben hierdoor ruimte voor meer declarabele uren en ik doe dit werk veel sneller en beter doordat het mijn vak is.

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je reactie Judith, dit is een perfect voorbeeld van dingen goed uitbesteden in je bedrijf. En fijn dat je klanten ook merken dat ze hier direct voordeel van hebben. Zo kun je allebei doen waar je goed in bent en ontstaat er ruimte voor groei.

Top
Shares
Share This