Effectief nieuwe klanten werven

Hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten

tips-klanten-wervenEr zijn veel verschillende ondernemers die hetzelfde werk doen. Denk bijvoorbeeld aan tekstschrijvers, fotografen, grafisch ontwerpers, maar ook trainers en coaches.

Om klanten aan je te binden, is het belangrijk om je te onderscheiden en op te vallen, door bijvoorbeeld iets anders of extra’s te doen dan anderen. In dit artikel vind je een aantal voorbeelden van ondernemers en bedrijven die dit op een originele manier doen.

Eén van deze ondernemers is onze eigen huisfotograaf Rob Langenberg, van Langenberg Fotografie. Rob weet ons telkens weer te verrassen met nieuwe en creatieve ideeën, waardoor hij voor ons meer is dan alleen een fotograaf.

Wees niet standaard en verras je klant

Rob is vaak aanwezig op mijn trainingen, seminars en presentaties. Waarbij het in eerste instantie het meest belangrijk is dat hij kwalitatief goede foto’s maakt, die ik vervolgens kan gebruiken voor bijvoorbeeld mijn website, Facebook-pagina en nieuwsbrief.

Mijn eisen lijken op het eerste oog dan ook heel simpel: maak goede, professionele foto’s bij de gelegenheid waar je aanwezig bent en stuur die in hoge resolutie door. Ik geloof meteen dat er heel veel fotografen zijn die dit kunnen. Maar waarom kies ik nu speciaal voor Rob?

Ik kies speciaal voor Rob omdat hij mij telkens weer weet te verrassen. Zoals een deelnemer aan mijn event het laatst mooi verwoorde, toen we het hadden over het begrip ”toegevoegde waarde”: ”De verwachtingen van je klant overtreffen”. Dat is precies wat Rob doet. Ik zal een paar voorbeelden geven.

Hoe Rob mijn verwachtingen telkens weer overtreft

Zo was Rob afgelopen september aanwezig bij een trainingsdag. Een dag na afloop kreeg ik direct de foto’s digitaal toegestuurd. Daarbij stuurde Rob echter ook nog een professionele gemonteerde foto- en videocompilatie van die dag, inclusief achtergrondmuziek. Je vindt deze compilatie via deze link.

Rob wist dat ik meer wilde gaan doen met video’s en gaf me hiermee gratis een voorproefje van zijn kunnen op dit gebied. Zonder dat ik erom gevraagd had en zonder bijkomende kosten. Dat noem ik nog eens Service met een hoofdletter ”S”.

Voor Sinterklaas spelen

Op 6 en 7 december jl. vond mijn 2-daagse event plaats, waarbij Rob uiteraard ook weer aanwezig was. Een dag van tevoren belde Rob mij ineens en vroeg hoeveel mensen er precies kwamen. Vervolgens zei hij dat hij voor alle deelnemers chocoladeletters zou meenemen, als leuk extraatje. Wederom een origineel en creatief idee.

Nieuwe website

Op dit moment ben ik ook bezig met de afronding van een nieuwe website. Daarvoor gebruik ik bovenaan de site een banner over de gehele breedte, waarin ook een foto van mij is verwerkt.

Ik vroeg Rob om hiervoor een bewerkte foto van mij te sturen. Hij stuurde echter meteen een foto van de gehele banner, inclusief foto, logo en de juiste afmeting. Het zelf maken van deze banner zou mij veel extra tijd kosten. Wederom had ik hier niet om gevraagd. Maar Rob denkt telkens met mij mee en blijft mijn verwachtingen overtreffen.

Ik ben dan ook heel erg blij met en tevreden over Rob en kan dan ook zeggen dat hij meer is dan een fotograaf. Heb je zelf behoefte aan een professionele fotoregistratie van een bijeenkomst, presentatie, jezelf, je bedrijf of wat dan ook? Neem dan contact op met Rob Langenberg en wellicht gaat hij ook jouw verwachtingen overtreffen. Ik kan hem om bovenstaande redenen in ieder geval van harte aanbevelen.

Niet zomaar een vliegmaatschappij

Westjet-300x181

Nog een voorbeeld van jezelf onderscheiden van je concurrenten. Het gaat hier om een vliegmaatschappij. Waarbij het belangrijkste doel in eerste instantie is om per vliegtuig van locatie A naar locatie B vervoerd te worden.

Maar deze vliegmaatschappij heeft iets bedacht waardoor reizigers hen echt nooit meer zullen vergeten. Kijk maar eens naar het volgende filmpje en laat je verrassen.

Hoe ga jij je onderscheiden?

Ik hoop je hiermee te inspireren en wil je daarmee ook meteen een vraag stellen. En tegelijkertijd laten nadenken. Wat kun jij doen in en met jouw bedrijf, om zo een verschil te maken ten opzichte van concurrenten?

Bedenk dat dit niet altijd iets extreem ingewikkeld hoeft te zijn. Uit een aantal van bovenstaande voorbeelden blijkt in feite ook de eenvoud. Jouw onderscheidend vermogen kan dan ook op een aantal manieren en momenten tot uiting komen:

  • in de voorbereiding van een opdracht
  • in de uitvoer van een opdracht
  • in de nazorg van een opdracht
  • in een bijzondere aanvulling van je product/dienst
  • extra service naar de klant
  • van tijd tot tijd een aantrekkelijke aanbieding voor trouwe klanten

Wat zou jij kunnen doen om je te onderscheiden? Laat het me weten in het commentaarveld hieronder , alvast bedankt voor je reactie.

Zou je dit artikel willen delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, bedankt hiervoor.

1 jaar lang bouwen aan een succesvol bedrijf?

Op 5 september 2014 gaat mijn intensieve jaarprogramma ”Business Breakthrough” weer van start. Hierin ga je leren hoe je systematisch nieuwe klanten werft, een aantrekkelijk aanbod creëert en een uitstekend ondernemersinkomen kunt behalen.

Er zijn inmiddels vele aanbieders van programma’s op dit gebied, maar ik garandeer je dat dit het meest complete programma van Nederland is qua inhoud en begeleiding. En dat je nergens zoveel waarde krijgt voor je investering, inclusief een uitstekende garantieregeling. Deelnemers aan mijn programma bevestigen dit ook, waarmee ik me direct onderscheid van andere aanbieders. Op www.bedrijfsdoorbraak.nl vind je alle informatie hierover.

Logo_Business_Breakthrough-2

 

Gratis ebooks “40 manieren om nieuwe klanten te werven” en “3 manieren om binnen te komen bij bedrijven”

In deze 2 ebooks vind je praktische manieren om nieuwe klanten te werven. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over het gemakkelijker werven van nieuwe klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

40 MANIEREN OM NIEUWE KLANTEN TE WERVEN
en ontvang daarnaast wekelijks gratis verkoop- en marketingtips
Voornaam

E-mail



 

 

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. helen schreef:

    Mooi artikel!
    en dat filmpje van Westjet is echt geweldig.
    het doet me allemaal denken aan een klein maar krachtig principe dat jaren geleden in Amerika in een restauran begon;
    http://www.giveemthepickle.com/pickle_principle.htm

    idd, zo leer ik mijn klanten ook ook om zich te onderscheiden.

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je reactie en de link Helen, dat is ook een mooi voorbeeld, heb het net gelezen. Fijne Feestdagen en een goed, gezond en succesvol 2014.

Top
Shares
Share This