Effectief nieuwe klanten werven

3 tips om acquireren leuk te maken

Vorig weekend was ik aanwezig bij een bijeenkomst over acquireren voor ondernemers. Bij een vraag van de trainer: “Wie zou er het liefst nooit aan acquireren willen doen?” ging menig hand omhoog. Veel ondernemers hebben een hekel aan acquisitie. Ze zijn goed in hun vak, zijn zich ervan bewust dat acquireren moet, anders krijgen ze geen nieuwe klanten, maar het wordt gezien als noodzakelijk kwaad. Wat is er nou zo lastig aan het doen van acquisitie?

Drie manieren om je mindset over acquireren te veranderen:

1. Zie acquireren als een leuk spel

Om nieuwe klanten te krijgen is het noodzakelijk om je te laten zien. Je kunt dat persoonlijk doen, via je website, via social media, video, lezingen etc.

Voor veel ondernemers is proactief naar buiten treden best lastig, omdat er allerlei gevoelens gaan meespelen, zoals: wanneer ik naar buiten treed kan ik negatief beoordeeld worden, commentaar krijgen, tegenstanders krijgen etc. Als je een pittig commentaar krijgt op bijvoorbeeld LinkedIn, kun je je daar best vervelend over voelen. Dus laten we dat acquireren maar zitten. Dat is jammer, want als je als ondernemer ervan overtuigd bent dat je een goed product of een goede dienst levert, ben je verplicht om via een goed proces van acquireren mensen op de hoogte te stellen van jouw product of dienst. Als je mensen waarde biedt, dan móet je deze mensen bereiken. Want jij kunt ze helpen. Zie het acquireren dus als een spel. Jij moet het spelen en je kunt het leuk maken. Stel jezelf bijvoorbeeld een doel om een bepaald aantal reacties te krijgen op je bericht. Of een x aantal mensen te spreken bij een bijeenkomst. Iemand kan het niet met je eens zijn, maar weet nu wel dat jij bestaat en wat jij doet. En daar gaat het om.

2. Maak een plan voor acquireren

Is acquireren niet je favoriete bezigheid, maak dan een goede planning hiervoor. Wanneer je niet goed weet wat je gaat doen, dan is de verleiding groot om het ‘later’ te doen. Als er in je agenda dagelijks precies staat omschreven wat je aan acquisitie gaat doen, dan geeft dit veel meer focus en betere resultaten. Maak deze planning voor een periode van bijvoorbeeld drie maanden en stel jezelf een doel. Zoals: “Ik wil x telefoontjes doen per dag naar nieuwe klanten. Als je dagelijks tevens je acties evalueert, zal je zien dat je resultaten verbeteren. En dan wordt het een uitdaging, een spel om morgen betere resultaten neer te zetten dan vandaag.

3. Vier je successen

Wanneer je een succes hebt behaald tijdens het acquireren, is het belangrijk dat te vieren. Zo krijgen de hoogtepunten een sterk positieve lading. En dat heb je nodig om door te gaan. Je weet wat jouw belangrijkste uitdaging is. Dat je bijvoorbeeld makkelijker start, maar dat je slecht volhoudt. Of misschien is starten al een grote drempel. Als je weet wat deze week je grootste overwinning is, vier dan je succes. Je zult merken dat het de volgende keer makkelijker gaat. Acquireren is een uitdaging.

Ik ben benieuwd hoe jij tegen acquireren aankijkt en of ik je heb kunnen inspireren. Heb je andere ideeën hoe je acquisitie leuk kunt maken? Laat hieronder je reactie achter. Je mag ook op de reacties van anderen reageren als je ze bijvoorbeeld een tip wil geven.

Ik zie je reactie graag tegemoet, alvast bedankt voor je bijdrage.

Gratis ebook “40 manieren om nieuwe klanten te werven”

In dit ebook vind je 40 manieren om met nieuwe klanten in contact te komen. Je kunt via deze pagina in het bezit komen hiervan. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks tips over het gemakkelijker werven van klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie. Bedankt hiervoor.

Groet,

Dennis J. Jansen

photo credit: Victor1558 via photopin cc

Tags: , , ,

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 reactie

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Tascha schreef:

    Als nieuweling in de sales vind ik koude acquisitie, koud zweet gevend 🙁
    Ik ben al een paar keer gestart met een beluurtje, afgezonderd, oortje en mijn lijstje en een leidraad script.
    Maar het lukt gewoon niet, ik kom stuntelig en onzeker over en mijn reactietijd op antwoorden is te traag, het is vaak na het opleggen
    dat ik dan denk, dat had ik kunnen zeggen.
    Ik heb het gevoel dat mijn leidraad script niet goed is maar weet niet hoe deze optimaal te maken.
    Ik zou ook graag gewoon op pad gaan en de kmo’s bezoeken , maar hoe pak je dit aan? wordt dit wel geapprecieerd?
    De bedoeling zou zijn om een eerste face to face contact t”e hebben om zo een afspraak te kunnen maken voor een korte presentatie, hetzelfde
    principe eigenlijk als bij koud bellen, alleen dat we elkaar dan wel zien, is dat niet persoonlijker dan een stem aan de andere kant van de lijn?
    Elke tip en mening is welkom!!

Top
Shares
Share This